ترفندهای مقابله با گرمازدگی

ترفندهای مقابله با گرمازدگی

به گزارش کونفه فارس نوشت: اگر به طور ناگهانی مکانیسم خنک کننده بدن از کار بیفتد، دمای مرکزی بدن آنچنان افزایش می یابد که می تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ فرد شود.


بعضی افراد چند هفته پس از گرمازدگی فوت می کنند که به علت نارسایی کلیه یا قلب است. گرمازدگی سبب از کار افتادن و خرابی دائمی بعضی اندام ها مثل کبد می شود. برای پیشگیری از بروز گرمازدگی به سفارش های زیر عمل کنید 1- برای پیشگیری از گرمازدگی وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همینطور قبل و بعد و در خلال ورزش، آب زیادی بنوشید. پیش از این که کاملاً احساس تشنگی کنید، آب بنوشید؛ یعنی منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید. هنگام نوشیدن آب بیشتر از آن حدّی که فکر می کنید احتیاج به آب دارید، آب و مایعات بنوشید، مخصوصاً وقتی که خیلی عرق کرده اید. 2- برای پیشگیری از گرمازدگی موقعی از روز را که هوا خیلی گرم است؛ مثل سر ظهر و پس از ظهر در منزل یا یک جای خنک استراحت کنید و بیرون نیایید. 3-قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، تلاش کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید. سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خویش را انجام خواهد داد. 4- برای پیشگیری از گرمازدگی، اگر یک دونده استقامتی یا یک دوچرخه سوار هستید و می دانید که مسابقات شما در شرایط آب و هوایی گرم برگزار می شود، باید پیش از شروع مسابقه، خویش را با این شرایط وفق دهید؛ یعنی در هوای گرم، تمرین کنید. این عمل سبب می شود بدنتان به گرما عادت کند. مواقع انجام تمرین به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید. اگر نخستین بار است که به شرایط آب و هوایی جدید رفته اید، تمرینات خیلی سنگین و سخت را انجام ندهی 5- کمتر جلوی نور خورشید بایستید. وقتی جلوی آفتاب کار می کنید، روی سرتان کلاه بگذارید؛ بهتر است لبه دار باشد تا روی صورتتان سایه ایجاد نماید. سر شما نسبت به گرما حساس است. 6- برای جلوگیری از گرما زدگی در هوای گرم لباس های گشاد، نازک و رنگ روشن بپوشید. لباس کتان از همه بهتر است؛ چونکه سبب می شود هوا به سادگی از آن عبور کند و عرق شما خشک شود. 7- در هوای گرم پنجره ها را باز کنید یا از یک سیستم خنک کننده مثل پنکه، کولر و فن استفاده کنید. 8- سعی کنید وعده های غذایی تان را سبک و به مقدار کم میل کنید. 9- برای پیشگیری از گرمازدگی در آب و هوای گرم یا مرطوب فعالیت شدیدی انجام ندهید؛ بخصوص اگر به این آب و هوا عادت ندارید. 10- اگر در هوای گرم ورزش می کنید، برای پیشگیری از گرمازدگی به ترتیب زیر آنرا انجام دهید تا بدن شما به این آب و هوا عادت کند؛ ابتدا تمرینات کوتاه مدتی انجام دهید و به تدریج و در خلال دو هفته مدت آنرا افزایش دهید. تلاش کنید تمرینات شدید را بامداد زود که هوا خنک است یا هنگام عصر انجام دهید. هر نیم ساعت یک مرتبه، به مدت 5 تا 10 دقیقه در سایه استراحت کنید و اگر احساس خستگی کردید، سرعت ورزش خویش را کاهش دهید. 11- در صورتیکه دارو مصرف می کنید، از پزشک خود سوال کنید که آیا این دارو با تنظیم دمای بدن شما تداخل می کند یا خیر؟ اگر داروی مصرفی شما در تنظیم دمای بدنتان مداخله می کرد، باید فعالیت بدنی تان را در هوای گرم کاهش دهید و به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید. 12- باید از علایم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علایم، اقدامات لازم را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این علایم می توانند به تدریج و در خلال چند روز یا این که به طور ناگهانی پس از یک فعالیت شدید بروز کنند. 13- ادم یا ورم ناشی از گرما و عرق سوز شدن نشان می دهند که بدن شما تحت استرس ناشی از گرماست. در حالت ادم ناشی از گرما، رگ های خونی بدن گشاد شده و سبب می شوند مایعات زیر پوست بدن جمع شوند که در این صورت دست ها و پاها متورم می شوند. امکان دارد ابتدا با احساس تنگ شدن انگشتر یا کفش ها متوجه این تورم شوید. در حالت عرق سوز، منافذ خروج عرق بسته می شوند و شما احساس خارش می کنید که معمولا زیر لباس است. اگر لباس شما خیلی ضخیم و گرم باشد امکان دارد این حالت رخ دهد. ورم یا ادم و عرق سوز شدن خطرناک و مضر نیستند، ولی نشان می دهند که باید برای جلوگیری از عوارض جدی گرمازدگی، دمای بدنتان را کاهش دهید. 47231


منبع:

1400/03/30
13:47:28
5.0 / 5
241
تگهای خبر: آب , پزشك , دارو , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
کونفه