دوش گرفتن پیش از رفتن به رخت خواب سبب خوابی بهتر می شود

دوش گرفتن پیش از رفتن به رخت خواب سبب خوابی بهتر می شود

به گزارش كونفه محققان با استفاده از پروتكل مرور سیستماتیك توانستند هزاران مطالعه را بررسی و ارتباطی بین دوش آب گرم و كیفیت خواب پیدا كنند.



آنها به این نتیجه رسیدند كه دوش گرفتن با آب گرم با دمای ۴۰ درجه، ۱-۲ ساعت پیش از رفتن به رختخواب می تواند به میزان قابل ملاحظه ای به بهبود كیفیت خواب كمك نماید.
محققان بیشتر از ۵۰۰۰ مقاله را مورد بررسی قرار دادند و اطلاعات و معیارهای از پیش تعیین شده برای خوابی بهتر را از آنها استخراج كردند تا بتوانند اثرات آب بر روی بدن و خواب را به درستی بررسی نمایند. این معیارها عبارت بودند از: تاخیر در شروع خواب٬ بازده و كیفیت ذهنی خواب. سپس از ابزارهای پیش رفته ای برای ارزیابی مطالعات استفاده شد كه نشان داد دمای ۴۰-۴۳ درجه سلسیوس می تواند سبب بهبود كیفیت خواب و اگر این حمام ۱-۲ ساعت پیش از رفتن به رختخواب صورت گیرد می تواند سرعت به خواب رفتن را تا ۱۰ دقیقه افزایش دهد. قسمت بزرگی از تحقیق كه در مورد ارتباط بین گرم كردن آب بدن و بهبود خواب بود، تایید شد. هیپوتالاموس كه در مغز جای دارد خیلی از فرایندهای بیولوژیكی مانند خواب و بیداری و دمای بدن را كنترل می كند. دمای بدن از یك چرخه شبانه روزی پیروی می كند و به هنگام خواب ۱-۱.۵ درجه كمتر از طول روز می شود. این چرخه با كاهش دمای بدن به خواب رفتن و با افزایش دما به بیدار شدن فرد كمك می نماید.

محققان دریافتند كه دوش گرفتن با آب گرم ۹۰ دقیقه پیش از خواب، می تواند سیستم تنظیم دمای بدن را تحریك و در نهایت باعث حذف دما اضافی شود. بنابراین اگر این كار در زمان مناسب و درست صورت گیرد، علاوه بر افزایش سرعت به خواب رفتن می تواند باعث بهبود كیفیت خواب هم شود. همینطور در تلاشند تا با طراحی تخت هایی بتوانند این تغییرات دمایی را برای خوابی بهتر به بدن منتقل كنند.
sciencedaily ۲۱۲۱

1398/05/26
15:37:34
5.0 / 5
3768
تگهای خبر: آب , سیستم , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
کونفه