خاورمیانه پیشتاز شد

خاورمیانه پیشتاز شد

به گزارش کونفه، گردشگری بین المللی به روند بهبود بعد از بدترین بحران تاریخ خود ادامه داده و به ۸۴ درصد از سطوح پیش از همه گیری کرونا رسیده است. دراین میان، خاورمیانه تنها منطقه با رشد مثبت نسبت به دوران قبل از کروناست.


به گزارش کونفه به نقل از ایسنا، بر مبنای آخرین داده های منتشرشده از جانب سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری بین المللی به روند بهبود از بدترین بحران در تاریخ خود ادامه داده است؛ چونکه تعداد سفرهای بین المللی بین ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ به ۸۴ درصد از سطوح پیش از همه گیری کرونا رسیده است و دراین میان، خاورمیانه، اروپا و آفریقا پیشتاز این بهبود در زمینه سفر و گردشگری هستند.
تقاضای گردشگری حتی در رویارویی با چالش های اقتصادی و ژئوپلیتیکی همچنان انعطاف پذیری قابل توجه و بهبود پایدار را نشان داده است. گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، بهبود این بخش را در طول سال ۲۰۲۳ تا پایان جولای دنبال کرده است که نشان می دهد:
تا پایان جولای ۲۰۲۳ (هفت ماه نخست سالجاری میلادی) سفر گردشگران بین المللی به ۸۴ درصد از سطح پیش از همه گیری رسیده است. ۷۰۰ میلیون توریست بین ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ سفرهای بین المللی داشته اند که ۴۳ درصد بیشتر در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است. جولای (اوایل تابستان) شلوغ ترین ماه با ۱۴۵ میلیون مسافر بین المللی بوده که حدود ۲۰ درصد از کل آمار هفت ماهه نخست ۲۰۲۳ را تشکیل می دهد. «زوراب پولولیکاشویلی» ـ دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ـ در اینباره اظهار داشت: داده های سازمان جهانی گردشگری بار دیگر نشان داده است که چگونه گردشگری در هر بخش از جهان بشدت درحال بهبود است، اما همانطور که بخش ما بهبود می یابد، باید خویش را تطبیق دهد. رویدادهای آب و هوایی شدیدی که در ماه های اخیر شاهد بوده ایم و همینطور چالش های اساسی مدیریت افزایش گردشگران، بر نیاز به ایجاد یک بخش فراگیرتر، پایدارتر و انعطاف پذیرتر تاکید می کند و اطمینان حاصل می کند که بهبود با بازبینی در قسمت ما همراه می باشد.
بیشتر بخوانید:
وضعیت سفر به ایران

نتایج بر مبنای منطقه
همه مناطق جهان در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۳ از نرخ بالایی از بهبود گردشگری برخوردار بودند که ناشی از تقاضا برای سفرهای بین المللی از چندین منبع بزرگ بوده است:
خاورمیانه بهترین نتایج را در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳ با ورود ۲۰ درصد بالاتر از سطح پیش از همه گیری گزارش کرد. این منطقه همچنان تنها منطقه ای است که تابحال از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.
اروپا، بزرگترین مقصد جهان برای سفر، به ۹۱ درصد از سطوح پیش از همه گیری رسیده است، که به واسطه تقاضای قوی درون منطقه ای و سفر از ایالات متحده پشتیبانی می شود.
طبق داده های موجود، آفریقا ۹۲ درصد از بازدیدکنندگان پیش از بحران را در این دوره هفت ماهه و قاره آمریکا ۸۷ درصد از بازدیدکنندگان را بازیابی کردند.
در آسیا و اقیانوسیه، بعد از باز شدن خیلی از مقاصد و بازارهای مبدأ در انتهای سال ۲۰۲۲ و اوایل سالجاری، بهبودی به ۶۱ درصد از سطوح ورود پیش از همه گیری افزایش پیدا کرد. (در دسته بندی سازمان جهانی جهانگردی، ایران معمولاً در منطقه آسیا قرار دارد.)


نگاه به آینده
این نتایج نشان داده است که گردشگری بین المللی همچنان در راه رسیدن به ۸۰ تا ۹۵ درصد سطوح قبل از همه گیری در سال ۲۰۲۳ قرار دارد. بر مبنای آخرین شاخص اعتماد سازمان جهانی گردشگری، چشم اندازهای سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ حاکی از ادامه بهبود در فصل اوج سفر، یعنی ژوئن تا آگوست خواهد بود. این نتایج ناشی از پتانسیل افزایش تقاضا و بهبود اتصالات هوایی بخصوص در آسیا و اقیانوسیه است که در آن بهبود هنوز ضعیف است.
انتظار می رود بازگشایی چین و دیگر بازارها و مقاصد آسیایی به افزایش سفر هم در منطقه و هم به سایر نقاط جهان بینجامد. به قول کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، محیط اقتصادی چالش برانگیز همچنان یک عامل مهم در بهبود موثر گردشگری بین المللی در سال ۲۰۲۳ است.
تداوم تورم و افزایش قیمت نفت به افزایش هزینه های حمل و نقل و اقامت منجر گردیده است. این امر می تواند بر الگوهای هزینه ها در باقی مانده سال تاثیر بگذارد، به صورتی که گردشگران به صورت فزاینده ای به دنبال ارزش پولی، سفرهای نزدیک به خانه و انجام سفرهای کوتاه تر هستند.



1402/07/07
12:35:00
5.0 / 5
280
تگهای خبر: آب , بازار , رشد , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
کونفه