شایع ترین علایم كمبود كلسیم چیست؟

شایع ترین علایم كمبود كلسیم چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: با شناسایی علایم کمبود کلسیم و درمان بموقع آن به سادگی می توانید از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنید.


کلسیم، فراوان ترین ماده معدنی موجود در بدن انسان، نقش پراهمیتی در سلامت استخوان ها و محافظت از بدن در مقابل پوکی استخوان دارد. بعلاوه، این ماده معدنی بعنوان یک پیام رسان، نقش بسیار مهمی در مسیرهای نشانه گذاری سلولی در سراسر بدن هم ایفا می کند. کلسیم برای کارکرد طبیعی سلول ها، انتقال پیام های عصبی، ترشح هورمون ها، انعقاد خون، انقباض عضلات و آرام سازی عضلات هم ضروری می باشد. بنابراین، نشانه های کمبود کلسیم می تواند خیلی از کارکردهای بدن را تحت تأثیر قرار دهد و به گونه های متفاوت در بدن بروز کند. علائم و نشانه های کمبود کلسیم متاسفانه، خیلی از آدم ها سفارش های پزشکان را در مورد مصرف کلسیم کافی از راه رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها در کنار رژیم غذایی شان نادیده می گیرند و بنابراین گرفتار کمبود کلسیم شده و علایم این کمبود را تجربه می کنند. طبق یافته های علمی، عوامل گوناگونی هم در بروز اختلال در جذب کلسیم و یا کاهش سطح کلسیم در خون نقش دارند. این عوامل عبارت هستند از: – کمبود ویتامین D
– کمبود منیزیوم
– مصرف بالای سدیم
– مصرف فسفر زیاد (از طریق مصرف نوشابه های گازدار و افزودنی های غذایی)
– بیماری مزمن کلیوی
– کارکرد غیر طبیعی غده ی پاراتیروئید (به دلیل انجام عمل جراحی گردن / تیروئید یا مبتلا شدن به بیماری خود ایمنی)
– انجام جراحی های لاغری (به عنوان مثال بای پس معده)
– مصرف برخی داروهای خاص (به عنوان مثال مهارکننده های پروتون پمپ، شیمی درمانی، و داروهای ضد تشنج) وجود ویتامین D برای جذب کلسیم در استخوان ها و محکم تر شدن آنها اهمیت و لزوم دارد. کمبود ویتامین D و بیماری راشیتیسم همچون علل، علایم و چندین بیماری ناشی از کمبود ویتامین هستند. علائم کمبود کلسیم پایین بودن سطح کلسیم در بدن امکان دارد هیچ نشانه ای نداشته باشد. در صورتیکه کمبود مزمن کلسیم درمان نشود، می تواند سبب ایجاد نتایج بدی شود؛ همچون راشیتیسم (نرمی استخوان)، استئوپنیا و پوکی استخوان. اگر کمبود این ماده معدنی پراهمیت، بخصوص در مراحل اولیه، سبب پدیدار شدن هیچ علامتی نشود، به صورت بالقوه امکان دارد به بروز نوسانات متابولیک (سوخت و سازی) یا برخی اختلالات در بدن منجر شود. پایین آمدن سطح کلسیم در خون و نبود این ماده معدنی در بدن امکان دارد علایم زیر را به دنبال داشته باشد: ۱. غش و بیهوشی
۲. نارسایی قلبی
۳. درد در ناحیه قفسه سینه
۴. احساس گزگز و کرختی در اطراف دهان، یا در انگشتان دست و پا
۵. گرفتگی عضلات، بخصوص در کمر و پاها؛ که می تواند به اسپاسم ماهیچه (تتانی) منجر شود.
۶. خس خس سینه
۷. دشواری در بلعیدن
۸. رخ دادن تغییر در صدا، به خاطر اسپاسم حنجره
۹. زودرنجی، اختلال ظرفیت هوشی، افسردگی، اضطراب، و تغییرات شخصیتی
۱۰. خستگی بیشتر از حد
۱۱. تشنج
۱۲. زبری مو
۱۳. شکننده شدن ناخن ها
۱۴. پسوریازیس
۱۵. خشکی پوست
۱۶. خارش مزمن
۱۷. پوسیدگی دندان
۱۸. احساس کرختی و گزگز در دست ها و پاها
۱۹. ضعف عضلات
۲۰. آب مروارید
۲۱. پوکی استخوان (علائم: کمردرد، کاهش تدریج قد، به همراه خمیدگی کمر؛ بروز شکستگی در ستون فقرات، مچ دست، یا ران) ۲۲. سندرم قبل از قاعدگی (PMS) چنان چه پزشک به کمبود کلسیم در بدن تان مشکوک باشد، امکان دارد برای تان آزمایش خون تجویز کند. در صورت مبتلا شدن به کمبود کلسیم، علاوه بر مصرف دارو و انجام سفارش های پزشک، می توانید از بهترین منابع لبنی و غیر لبنی سرشار از کلسیم هم استفاده کنید. درمان و جلوگیری از کمبود کلسیم به گزارش هیئت تخصصی علوم تغذیه آکادمی ملی پزشکی ایالات متحده، برای تعیین دقیق میزان مورد نیاز کلسیم داده های اندکی داریم. در عوض، آنها دریافت میزان کافی کلسیم را سفارش می کنند. میزان کافی یعنی همان مقداری که برای حفظ سلامتی استخوان ها در آدم های سالم کافی است. میزان کافی مصرف کلسیم برای بزرگسالان تا سن ۵۰ سالگی، روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم از راه منابع ترکیبی غذایی و مکمل هاست. این میزان برای آدم های بالای ۵۰ سال به ۱۲۰۰ میلی گرم افزایش می یابد. بیش تر بزرگسالان در جوامع امروزی، به اندازه کافی، کلسیم دریافت نمی کنند؛ این وضعیت می تواند به بروز نشانه های کمبود کلسیم و تجربه عوارض ناخوشایند منجر شود. مصرف روزانه مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی، بخصوص آن هایی که حاوی کلسیم هستند، می تواند خطر غش کردن را در آدم ها کم کند. چگونه مصرف کلسیم را افزایش دهیم؟ در صورتیکه شما هم گرفتار کمبود کلسیم شده اید، بکوشید کلسیم مورد نیاز بدن تان را از راه منابع غذایی تأمین کنید. هرچند لبنیات بعنوان منبعی سرشار از کلسیم به حساب می آید، سایر اجزای موجود در آن سبب می شوند عده ای از آدم ها برای حفظ سلامت استخوان های شان نتوانند از این ماده غذایی بهره ببرند. در عوض، می توانید از سایر مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید؛ همچون ماهی سالمون و ساردین، بروکلی و دانه های کنجد. برای جذب بهتر مکمل های کلسیم هم سفارش می شود، سیترات کلسیم یا کلسیم سیترات مالات را حداقل در دو وعده مجزا، به همراه غذا مصرف کنید. البته علیرغم این که مصرف شیر و لبنیات امکان دارد سبب بروز برخی ناراحتی ها در آدم ها شود، سفارش می نماییم حتی الامکان خودتان را از خواص شیر برای سلامتی محروم نکنید. شاید برای تان جالب باشد که آب سیب زمینی هم حاوی کلسیم است. از مصرف بیش از اندازه مکمل های کلسیم پرهیز کنید مصرف بیش از اندازه کلسیم از راه مکمل ها امکان دارد خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی و عروقی و هم چنین سنگ کلیه را افزایش دهد. سفارش می شود به اندازه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم به صورت ترکیبی – مواد غذایی و مکمل – مصرف کنید. ۲۳۵۲۳۷

1400/02/26
15:26:13
5.0 / 5
165
تگهای خبر: آب , استخوان , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
کونفه