آلودگی هایی كه جان ساكنان حاشیه خزر را تهدید می كند

آلودگی هایی كه جان ساكنان حاشیه خزر را تهدید می كند

به گزارش كونفه، از گیلان عضو هیئت علمی پژوهشكده محیط زیست جهاد دانشگاهی، با اعلان اینكه زندگی مردم ارتباط مستقیمی با وضعیت به روز شده دریاچه خزر دارد، اشاره كرد: هر اتفاقی كه برای دریای خزر بیفتد، مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی مردم اثرگذار می باشد.


دریای خزر یکی از آب های مهمی است که توسط جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان احاطه شده است. دریای خزر بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و هم از نظر منابع بیولوزیکی و هم از حیث اقتصادی نقش محوری برای کشورهای منطقه سواحل این دریا بازی می کند.
امروزه حدودا تمام پژوهش های علمی و تخصصی در عرصه آلودگی های زیست محیطی بازتاب دهنده واقعیات ناگواری از آلودگی های زیست محیطی در این ابر پهنه آبی و بسته کره زمین است.
کشورهای ساحلی دریای خزر باید با آگاهی از اثرات مخرب آلودگی ناشی از منابع مختلف فعالیت های انسانی، تصمیم خودرا برای حفظ منابع زنده دریای خزر بگیرند تا این گنجینه باارزش برای نسل های حاضر و آینده حفظ شود و ساکنان آینده این منطقه نیز از وجود آن بهره ببرند.


دکتر مهدی عاشورنیا در گفت وگو با ایسنا، دریای خزر را یک عامل حیاتی و موثر در زیست بوم منطقه دانست و اظهار نمود: دریای خزر بزرگترین دریاچه آب شور دنیاست و آلودگی هایی که سال های سال گریبان گیر این حوضه آبی شده، زمینه انسان ساز دارد.
وی دریای خزر را یک اکوسیستم بزرگ دانست و اضافه کرد: از نگاه زیست محیطی کلیه رودخانه ها و منابع آبی متصل به دریای خزر و مردمی که در اطراف این حوضه آبی زندگی می کنند، قسمتی از اکوسیستم بزرگ خزر را تشکیل می دهد.
عضو هیئت علمی گروه پایش منابع آب پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، با اعلان اینکه زندگی مردم ارتباط مستقیمی با وضعیت  روز دریاچه خزر دارد، اشاره کرد: هر اتفاقی که در تاریخ برای نقاط جمعیتی حاشیه دریای خزر رخ داده، مستقیم و غیر مستقیم بر وضعیت این دریاچه اثرگذار بوده است. همچون می توان تاثیرات جنگ و مسائل اقتصادی، جمعیتی و مهاجرتی ناشی از آنرا بر تغییرات وضعیت دریای خزر شاهد آورد.


عاشورنیا، یکی از بزرگترین مشکلات قرن اخیر دریای خزر را آلودگی دانست و عنوان کرد: این دریاچه از جانب شمال تحت تاثیر آلودگی های نفتی ناشی از استخراج نفت قرار داشته؛ این آلودگی ها مستقیما وارد آب شده و حیات آبزیان را مورد تهدید گسترده قرار می دهد.
وی رفتارهای غیر اصولی انسانی را عامل آلودگی دریای خزر از جانب حوضه آبریز جنوب دانست و بیان کرد: آلودگی های صنعتی، کشاورزی و انسانی با ورود به دریا تاثیر مستقیم بر روی زندگی جانوران و آبزیان این حوضه می گذارد. این در حالیست که جانداران و آبزیان دریای خزر پیوند اساسی با اقتصاد مردم حاشیه دریای خزر دارد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، با اعلان اینکه سال هاست آلودگی های رودخانه های آبریز دریای خزر تخم ریزی و تکثیر ماهیان را گرفتار مشکل کرده است، تصریح کرد: ماهیان دیگر برای تخم ریزی به دریای خزر نمی آیند و پس ناچار به تکثیر مصنوعی بعضی از گونه ها بمنظور حفظ گردش زیستی و جلوگیری از انقراض آنان هستیم. همین طور نسل فک های خزری به سبب آلودگی  وسیع سواحل در حال نابود شدن است. همه این آلودگی ها به شکل مستقیم و غیر مستقیم توسط انسان وارد دریای خزر شده است.


وی با اعلان اینکه زندگی مردم با حال دریای خزر ارتباط دارد، اشاره کرد: برای نجات دریای خزر از آلودگی ها باید یک اراده جمعی حاکم باشد. در گذشته تنها دو کشور ایران و اتحاد جماهیر شوروی در اطراف خزر بودند، اما حالا با پنج کشور در حاشیه این دریاچه که هرکدام دارای منافع و قوانین داخلی جداگانه هستند، هماهنگی جهت مدیریت زیستی این حوضه آبی سخت تر شده است.
عضو هیئت علمی گروه پایش منابع آب پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، با اشاره به مسائل زیست محیطی دریای خزر، اظهار نمود: دریای خزر بواسطه عدم ارتباط با آب های آزاد با شوری کمتری مواجه می باشد و ورودی کلیه رودخانه های تامین کننده آب این دریا، آب شیرین است. ورود آب شیرین به دریای خزر و تبخیر ناشی از گرمای هوا باعث شده سطح نمک دریا تغییر نکند؛ البته در صورت پدیده هایی مانند انتقال آب این دریا و کاهش شدید دبی آب ورودی و افزایش حجم تبخیر ممکنست در طولانی مدت با افزایش شوری آب مواجه شویم.


وی همچون مشکلات دریای خزر را نوسان تراز آبی دانست و اظهار داشت: سطح آب دریای خزر در سیکل های چند دهه ای تغییر می کند و گاهی با بالا آمدن تراز آب و گاهی با پایین رفتن آب مواجه بوده ایم. بالا آمدن سطح آب در دهه ۷۰ سبب شد برخی از روستاهای شمال ایران در قسمت جنوبی دریای خزر گرفتار آب گرفتگی شوند و الان شاهد کم شدن سطح آب هستیم.
عاشورنیا، دریای خزر را نیازمند مدیریت یکپارچه حوضه آبی دانست و متذکر شد: تاثیرات زیست محیطی این دریاچه بر حوضه آبریز حاشیه خود شامل حیطه های متنوعی است که لازم است از نظرات سایر متخصصان در رابطه با این حوزه علمی استفاده گردد. ضمن اینکه در حیطه تصمیم سازی باید از نتایج تحقیقات علمی زیست محیطی در تصمیم گیری های کلان در کشورهای حاشیه دریای خزر بهره گرفته شود. در گام نخست نیز باید بوسیله سیاست های مدیریتی میزان ورود آلاینده ها به دریای خزر را بوسیله جمع آوری و تصفیه پساب های انسانی و صنعتی و کشاورزی و مدیریت آب های خاکستری کاهش داده و سپس با فرهنگ سازی از سطح مدارس مسئولیت پذیری افراد جامعه را نسبت به مشکلات آلودگی منابع آب افزایش داد.




منبع:

1399/05/22
12:21:06
5.0 / 5
2314
تگهای خبر: آب , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
کونفه