كاسبی با سلامت مردم در مطب های لاكچری

كاسبی با سلامت مردم در مطب های لاكچری

به گزارش كونفه ایران نوشت: این روزها در دایره بزرگ حوزه پزشكی، اتفاق تازه ای از جانب دكترنماها در حال رخ دادن است. بر مبنای آخرین آماری كه معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی كشور می دهد در یك سال قبل بیشتر از 10 هزار پرونده تخلف در حوزه بهداشت، درمان، دارو و مواد غذایی به كمیسیون ماده 11 سازمان نظام پزشكی ارجاع شده است كه حدود یك و نیم درصد این تخلفات مربوط به فعالیت افراد غیرپزشك در امور پزشكی گزارش شده است.



این آمار كه مربوط به تهران است نشان می دهد، در سال 97، بیشتر از 150 نفر دكترنما در تهران شناسایی شده اند كه مدعی هستند پزشك اند، كلینیك دارند، جراحی زیبایی انجام می دهند و پای نسخه های دارویی شان مهر نظام پزشكی شان را می زنند.
فعالیت غیر پزشكان در مطب های زیرزمینی
خبر فعالیت 150 فرد غیرپزشك در مطب های زیرزمینی در تهران را دكتر علی فتاح معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی كشور به ما می دهد و اظهار می دارد كه این افراد به ترتیب در كارهای دندانپزشكی، طب سنتی، كارهای زیبایی همچون لیزر، كاشت مو و پوست، فیزیوتراپی و اپتومتری دخالت و فعالیت داشتند. البته بررسی پرونده های كمیسیون ماده 11 نشان می دهد، اغلب این غیر پزشكان به علت ضعف قدرت بازدارندگی قانون پس از شناسایی شان از جانب وزارت بهداشت بلافاصله سر از جای دیگر در می آورند و باردیگر مبادرت به راه اندازی كلینیك های لاكچری و مطب های زیرزمینی می كنند.
به گزارش«ایران»، اگر نگاهی به شبكه های اجتماعی بیندازیم می بینیم فضای مجازی پر از تبلیغات افرادی است كه یا دكترند یا دندانپزشك، یا واقعاً دكترند، یعنی مجوز پزشك دارند یا در یكی از رشته های پیراپزشكی لیسانس گرفته اند یا حتی در تزریقاتی و داروخانه ای كار می كنند و ادعای طبیب بودن دارند. حالا در كنار تبلیغات پزشكان واقعی در شبكه های اجتماعی، یكسری غیرمتخصص هایی در حوزه پزشكی هم پا به این عرصه گذاشته اند كه عملكردشان یعنی آنچه از خود نشان می دهند، درست عكس عنوان شان است یعنی آرایشگر یا تكنیسین گروه های پیراپزشكی كه پا را از گلیمش درازتر كرده و در كارهایی وارد شده اند كه نه تنها تخصصی ندارند بلكه با سلامت رجوع كنندگان شان بازی می كنند. این غیرمتخصصان از عمل جراحی بینی، پی آرپی و لیزر گرفته تا تزریق ژل و بوتاكس و پاكسازی و جوانسازی پوست انجام می دهند.
مبحث ورود افراد غیرپزشك بخصوص به حوزه دندانپزشكی، زیبایی و پوست و مو به علت تبلیغات گمراه كننده در شبكه های اجتماعی به مشكل جدی برای مسؤلان وزارت بهداشت بدل شده و كار كنترل و شناسایی را برای ناظران این وزارتخانه سخت تر كرده است. این در شرایطی است كه ایران یكی از 10 كشور اول متقاضی انجام عمل های زیبایی در دنیا شناخته می شود. همین مساله زمینه فعالیت افراد غیرمتخصص و گاه غیرمرتبط با رشته های زیبایی را فراهم می آورد. ورود افراد غیرمتخصص در رشته های تخصصی حوزه سلامت گریبان بخش سلامت را گرفته است علیرغم این مسؤلان سازمان نظام پزشكی می گویند، قانون قدرت بازدارندگی با متخلفان را ندارد چون كه با حذف زندان و محدود شدن مجازات ها به مصادره اموال و پرداخت جریمه نقدی آمار غیرمتخصصانی كه به صورت زیرزمینی كسب درآمد می كنند بیشتر از آمارهای رسمی اعلام شده است.
به قول دكتر فتاح، بیشتر این افراد با اسامی و القابی كه سندیت و ارزش قانونی و علمی ندارد تلاش در گمراه كردن رجوع كنندگان دارند طوری كه حتی در برخورد با تابلو و سرنسخه های بیشتر این مراكز و مطب ها تشخیص اینكه فرد خدمات دهنده آیا متخصص است یا اینكه متخصص كدام رشته است قابل تشخیص نیست و بیشتر رجوع كنندگانی كه به مشكلاتی برخورد می كنند در محاكم متوجه عنوان اصلی فرد می شوند. ازاین رو افراد می توانند با رفتن به سایت سازمان نظام پزشكی از صحت و سقم شماره نظام پزشكی و تخصص مربوطه پزشك اطلاع پیدا كنند.
او با اشاره به اینكه تبلیغات فضای مجازی و هرگونه ادعا در سایت ها به هیچ عنوان قابل استناد نیست، می گوید: مجوز هر گونه تبلیغ در حوزه سلامت از جانب سازمان نظام پزشكی عرضه می شود. پر واضح است وقتی فرد غیرپزشك در شبكه های اینستاگرام مردم را برای انجام كارهای زیبایی و دندانپزشكی ترغیب می كند این افراد مجوز فعالیت از جانب سازمان نظام پزشكی ندارند و تبلیغات شان از اساس غیرمجاز و عوام فریبانه است.
مدیر كل نظارت سازمان نظام پزشكی كشور درباره ورود غیرپزشكان در امور پزشكی به «ایران» اینگونه توضیح می دهد: آنچه كه مسلم است هیچ فردی بدون داشتن پروانه پزشكی حق دخالت در امور پزشكی ندارد. با این حال، در سال های اخیر و با پیشرفت تكنولوژی، شاهد عرضه برخی خدمات پزشكی در آرایشگاه ها توسط آرایشگران هستیم.
در قانون مقررات مربوط به امور دارویی بهداشتی پزشكی سال 1334 مجازات دخالت غیرمجاز در امور پزشكی 6 ماه تا 2 سال زندان بود. ماده 3 این قانون صراحتاً عنوان می كند «هر كس بدون داشتن پروانه رسمی پزشكی - داروسازی - دندانپزشكی - به فنون مزبور اشتغال ورزد یا بدون دریافت پروانه از وزارت بهداری مبادرت به تأسیس یكی از مؤسسات پزشكی مصرح در ماده یك كند یا پروانه خویش را به دیگری واگذار كرده یا پروانه دیگری را مورداستفاده قرار دهد بلافاصله محل كار او از سوی وزارت بهداری تعطیل و به حبس تأدیبی از شش ماه تا دو سال و پرداخت غرامت از پنج هزار ریال تا پنجاه هزار ریال محكوم خواهد شد.» متأسفانه اصلاح این قانون در تاریخ 10/12/79 منجر به حذف مجازات حبس از این ماده شد. علت اشاره صریح به این خلأ قانونی (به رغم دربرداشتن عوارضی) نوعی مطالبه گری و جلب توجه نمایندگان مجلس است.
دكتر فربد رهنما می گوید كه چند سال قبل شاهد این تداخلات عمده در فعالیتهای زیبایی بین پزشكان و آرایشگران نبودیم ولی با تغییرات تكنولوژیك و افزایش پروسیجرها فاصله بین اقداماتی كه در آرایشگاه ها توسط افراد غیرپزشك انجام می شود و مراقبت هایی كه توسط پزشكان عرضه دهنده خدمات پوست و زیبایی انجام می شد، نزدیك شد و این وضع نابسامان را ایجاد كرد.
او با اشاره به اینكه ورود افراد غیرمجاز به كارهای پزشكی بخصوص در حوزه زیبایی در حال افزایش هم هست تاكید می كند: هرگونه برداشتن موهای زائد توسط دستگاه لیزر، بوتاكس یا تزریق ژل همچون فعالیتهای پزشكی محسوب شده و هیچ غیرپزشكی اجازه دخالت در این امور را ندارد.
به قول وی، هیچ مركز و كلینیك تخصصی پوست و زیبایی بدون حضور پزشك اجازه فعالیت ندارد. همینطور هیچ فرد غیرمرتبط با رشته های پزشكی نمی تواند حتی زیر نظر پزشك بعنوان تكنیسین در این مراكز فعالیت كند.
او صراحتاً اعلام می كند كه مطابق ماده 3 امور دارویی هركس بدون داشتن پروانه رسمی پزشكی مبادرت به انجام امور پزشكی كند یا هر پزشكی كه پروانه طبابت خویش را به دیگری واگذار كند یا هر فردی كه پروانه پزشكی فرد دیگری را مورد استفاده قرار دهد مشمول مجازات می شود.
او درباره نحوه برخورد با تبلیغاتی كه بدون دریافت مجوزهای قانونی از سازمان نظام پزشكی در شبكه های اجتماعی فعالیت می نمایند، توضیح می دهد: تبلیغات پزشكی در اینستاگرام و فضای مجازی بدون مجوز ممنوع می باشد و تخلفات تبلیغات پزشكی به هیأت های انتظامی سازمان نظام پزشكی یا پلیس فتا ارجاع می شود.
مدیر كل نظارت سازمان نظام پزشكی می افزاید: دغدغه اصلی نظارتی ما تبلیغات غیرمجاز امور پزشكی در فضای مجازی بخصوص اینستاگرام است كه البته بخشی از آن توسط افراد و مراكز فاقد صلاحیت انجام می شود. این تبلیغات باعث بروز مشكلات زیادی همچون القای خدمات شده است.
او با اشاره به مبحث تداخل حوزه وظایف و صلاحیت های حرفه ای پزشكان اظهار می دارد، آئین نامه تعیین حوزه فعالیت و صلاحیت حرفه ای مشاغل پزشكی ظرف یك سال قبل توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی تدوین و در خرداد ماه سال جاری توسط وزیر بهداشت ابلاغ گردید و كمیسیونی متشكل از نمایندگان سازمان، وزارت بهداشت، انجمن های علمی پزشكی و كمیسیون بهداشت مجلس به بررسی و رفع این مشكلات و تدوین و ابلاغ دستورالعمل های مربوطه خواهند پرداخت.
پزشكان عمومی در كلینیك های زیبایی
به قول معاون پارلمانی و حقوقی وزارت بهداشت، كمیسیون مشتركی در وزارت بهداشت در حال تعیین مصادیق فعالیتهای پزشكان عمومی در كلینیك های زیبایی است.
دكتر كریم همتی درباره تأسیس كلینیك های تشخیصی و درمانی در حوزه زیبایی، اظهار داشت: مسئول فنی این كلینیك ها باید متخصص در رابطه با حوزه كاری درمانگاه باشد. بعنوان مثال كسی كه تخصص گوش، حلق و بینی ندارد نمی تواند در این عرصه تبلیغات كرده یا كلینیك دایر كند. بعنوان مثال، در كلینیك های جراحی زیبایی بینی، هم جراحان پلاستیك و هم متخصصین گوش، حلق و بینی می توانند فعالیت كنند.
معاون حقوقی وزارت بهداشت درباره فعالیت پزشكان عمومی در كلینیك های زیبایی و انجام اقداماتی مانند لیپوساكشن، كاشت مو و... می گوید: اقدامات زیادی از لیپوساكشن گرفته تا تزریق و كاشت مو و... توسط پزشكان عمومی در كلینیك ها انجام می شد، اما وزارتخانه این اقدامات را ممنوع كرد. با این وجود به دنبال شكایت پزشكان عمومی فرایند اعلام مصادیق در دیوان عدالت در حال انجام می باشد كه زمانی كه نهایی شود، آنها را اعلام می نماییم.


23302

1398/09/20
21:40:33
5.0 / 5
4518
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , تبلیغات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
کونفه