یك روانشناس پیش از كنكور سراسری تاكید كرد

نباید با اظهارنظرهای تشویش برانگیز، استرس داوطلبان را افزایش دهیم

نباید با اظهارنظرهای تشویش برانگیز، استرس داوطلبان را افزایش دهیم

یك روانشناس، احساس درماندگی را جزو مهم ترین تبعات اضطراب كنكور دانست و اظهار داشت: اضطراب طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف و فرد را در مقابل بیماری  آْسیب پذیرتر می كند. ازاین رو نباید با اظهارنظرهای تشویش برانگیز، استرس های داوطلبان را افزایش دهیم.


دکتر ندا علی بیگی در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب؛ به مهم ترین تبعات روانی شرایط ناشی از کرونا ویروس بر داوطلبان کنکور اشاره و تصریح کرد: با اینکه تأمین سلامت روح و روان داوطلبان اهمیت بالای دارد اما سلامت روان در صورتی محقق می شود که جسمی وجود داشته باشد ازاین رو ما ابتدا باید تأمین سلامت جسمی داوطلبان را تضمین نمایم به همین جهت مسئولان باید با تدوین پروتکل های بهداشتی سلامتی داوطلبان کنکور و خانواده های آنها را تضمین کنند و با تعریف استانداردهای مشخص در رعایت فاصله های فیزیکی استانداردهای لازم را در مورد موارد بهداشتی تدوین نمایند.
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی اظهار داشت: ما در زمینه استرس های کنکور با دو مبحث مواجه هستیم. ابتدا رقابت سنگینی به نام کنکور بین داوطلبان وجود دارد که این امر فشار روانی زیادی را به دانش آموزان وارد می نماید و دیگری ترس از ماحصل تلاش این رقابت سنگین است که ماهیت استرس آوری دارد. ضمن اینکه طی روزهای اخیر در کنار استرس های ناشی از آزمونی که خود یک میدان رقابت خیلی مهم می باشد، ما استرس زمان برگزاری کنکور را هم به آن اضافه کردیم که می تواند استرس های داوطلبان را افزایش دهد.
این روانشناس بالینی تصریح کرد: استرس زمان کنکور به مراتب امکان دارد صدمه های جدی برای داوطلبان ایجاد کند. در این زمینه ما نظریه پردازی با نام "مارتین سلیگمن" در علم روانشناسی داریم که اعتقاد دارد وقتی ما توانایی پیشبینی یک رویداد را نداریم و نمی توانیم مسائل را پیشبینی نماییم ازاین رو گرفتار نوعی درماندگی می شویم یعنی برای تغییر دادن شرایط هیچ تلاشی نمی نماییم چون که تصور می نماییم تلاش ما به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه یکی از بدترین تبعات شرایط فعلی برای داوطلبان کنکور درماندگی است، تصریح کرد: در وضعیت درماندگی داوطلبان کنکور هم با این حالت مواجه می شوند در واقع این افراد برای کسب جایگاه یا رتبه های خوب برنامه ریزی می کنند، وقتی این برنامه درسی آنها از پیشبینی خارج می شود در نتیجه امکان دارد احساس کنترل آنها کاهش پیدا کند و گرفتار نوعی درماندگی شوند. ازاین رو وقتی هم احساس درماندگی در افراد افزایش پیدا کند، معمولا آنها گرفتار افسردگی و ناتوانی خواهند شد که این افسردگی در نهایت اقدامات بعدی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد در نهایت به افرادی بی انگیزه و ناامید تبدیل خواهند شد که بر عملکرد آزمون آنها اثرگذار خواهد بود.
علی بیگی در ادامه تصریح کرد: مبحث دیگری که امکان دارد تهدیدکننده سلامت روان داوطلبان کنکور باشد، اشکال در جنبه های دیگر زندگی افراد است بگونه ای که فرد نمی تواند امور دیگر زندگی خویش را کنترل کند و در موقعیت های مختلف به جای استناد به عوامل درونی ایجاد اضطراب، به عوامل بیرونی استناد می شود.
به گفته این روانشناس بالینی، در این شرایط، احساس توانمندی فرد زیر سوال می رود، فرد در جنبه های دیگر زندگی دست از تلاش بر می دارد و همواره منتظر این است که در بیرون چه اتفاقاتی خواهد افتاد ضمن اینکه با کاهش تلاشهای فردی، مسائل به "شانس" تعبیر خواهد شد و عزت نفس افراد به علت پیوند علل وقع آن به سایر مسائل از دست می رود.
این استاد دانشگاه در انتها تاکیدکرد: از نظر روانشناسی اضطراب تا حدی قابل تحمل است و کنکور هم ذاتا ماهیت اضطراب زا دارد. ازاین رو وقتی اضطراب از یک سطحی بالاتر می رود و طولانی می شود باعث رنج روانی افراد خواهد شد و این رنج روانی آنها را در معرض مبتلا شدن به صدمه های روانی مثل افسردگی، اضطراب و یا سایر اختلالات روانی قرار می دهد. در نتیجه زمینه ورود مشکلات بعدی در افراد را فراهم می شود. ضمن این که اضطراب طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف و فرد را در مقابل بیماری صدمه پذیرتر می کند. ازاین رو نباید با اظهارنظرهای تشویش برانگیز، استرس های داوطلبان را افزایش دهیم.



1399/05/24
22:26:42
5.0 / 5
1925
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
کونفه