سالانه ۷۵۰ هزار مصدوم تصادف از بحران سلامت تا تهدید جمعیت جوان کشور

سالانه ۷۵۰ هزار مصدوم تصادف از بحران سلامت تا تهدید جمعیت جوان کشور

به گزارش کونفه، رئیس مرکز سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با انتقاد از وضعیت زیرساخت های حمل و نقل کشور، اظهار داشت: ۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند، تصادفات رانندگی باعث کاهش جمعیت جوان و مولد کشور می شود که در تضاد با سیاستهای جوانی جمعیت است.


به گزارش کونفه به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حمیدرضا خانکه در همایش علمی"پویش نه به تصادف!" با اشاره به اهمیت این پویش، به تبیین مشکلات و چالش های ناشی از تصادفات رانندگی پرداخت.
وی با اشاره به برگزاری پویش "نه به تصادف!" از آغاز سال جاری اشاره کرد: وظیفه اصلی این پویش ایجاد حساسیت و آگاهی در مورد تصادفات رانندگی و مشکلات و معضلات ناشی از آن است، در کنار ایجاد حساسیت، ادراک خطر هم از اهمیت ویژه ای برخوردارست. متاسفانه بخشی از جامعه ادراک درستی از خطر تصادفات ندارند و بدون توجه به عواقب، به رانندگی بی محابا می پردازند.
رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، اضافه کرد: سالانه ۷۵۰ هزار نفر به سبب حوادث ترافیکی به مراکز درمانی رجوع می کنند که از این تعداد، ۴۰۰ هزار نفر احتیاج به خدمات بستری دارند و ۱۰ درصد از این افراد گرفتار انواع ناتوانی ها می شوند.
خانکه به وضعیت تصادفات رانندگی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: ۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند، تصادفات رانندگی باعث کاهش جمعیت جوان و مولد کشور می شود که در تضاد با سیاستهای جوانی جمعیت است.
وی به استفاده گسترده از موتورسیکلت در کشور هم اشاره نمود و اضافه کرد: ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات در ارتباط با موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است.
وی با اشاره به تجربه موفق دورکاری در دوران کرونا، اظهار داشت: در کشورهای اروپایی تجربه دورکاری بعد از کرونا ادامه یافت و باعث کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک بعد از کرونا بالا رفته و نتواستیم از این فرصت استفاده نمائیم.

خودروسازی کشور احتیاج به چاره اندیشی دارد

خانکه همینطور به وضعیت جاده های روستایی اشاره نمود و اظهار داشت: جاده های روستایی یکی از خطرناک ترین جاده ها هستند و باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم.
وی اضافه کرد: آمار خودرو های کشور درحال بالا رفتن است، اما زیرساخت های جاده ای رشد قابل توجهی نداشته اند، چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که احتیاج به چاره اندیشی دارد.

زنان در پیاده روها امنیت ندارند؛ پیاده روها در تصرف موتورسواران

وی، در ادامه به مسأله امنیت عابران پیاده بخصوص زنان اشاره نمود و اظهار داشت: طبق یک مطالعه، عابران پیاده بخصوص زنان در پیاده روها احساس امنیت ندارند، پیاده روها توسط مغازه داران و دست فروشان اشغال شده اند و حتی موتورسیکلت سواران از آنها استفاده می نمایند.
خانکه همینطور بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و تنوع وسایل حمل و نقل در کشور تاکید کرد و اضافه کرد: هم اکنون شهرها بیشتر برای خودرو ها ساخته می شوند و باید به فکر ایجاد معابر و فضاهای بیشتر برای عابران پیاده باشیم.
وی در انتها با پیشنهاد این که برای رانندگان پرخطر محرومیت های اجتماعی اعمال شود، اضافه کرد: محققان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آمادگی دارند تا پروتکلی برای محرومیت اجتماعی رانندگان پرخطر تهیه و تدوین کنند.
همایش علمی"پویش نه به تصادف!" با مشارکت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات و فناوری سلامت در حوادث ترافیکی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی و انجمن علمی دانشجویی سلامت در بلایا و فوریت ها برگزار شد.


1404/02/18
12:22:38
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , پزشك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کونفه