مراقبت از سالمندان مبتلا به كرونا از تراژدی در فرانسه تا بحران در ایتالیا

مراقبت از سالمندان مبتلا به كرونا از تراژدی در فرانسه تا بحران در ایتالیا

كونفه: كشورها با سیاست های مختلفی از سالمندان در مقابل كروناویروس مراقبت می كنند.



نیو صدر: در جنگ چهار ماهه انسان با كروناویروس، بیشترین قربانیان از سالمندان بوده اند، افرادی كه بیشترین نرخ مرگ ومیر این ویروس برای آنهاست و برخی كشورها آنها را در لیست اولویت های درمان، برخی دیگر آنها را در آخرین رتبه ها قرار دادند.
آمارها نشان میدهد كه با افزایش سن افراد، میزان مرگ ومیر ناشی از كروناویروس هم با سرعت زیادی افزوده می شود، بطوریكه این عدد در افراد بالای ۸۰ سال، ۱۰برابر میانگین است. بنا بر این كشورها برای محافظت از این گروه از برنامه های مختلفی استفاده كردند، برنامه هایی كه گاهی موفقیت آمیز بودند و گاهی هم با اتفاقات مرگباری همراه بودند.
در همین رابطه روز گذشته رئیس جمهور در دستوری به محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با تاكید بر لزوم تكریم بیش از پیش جانبازان و سالمندان، رعایت حال معلولان و سالمندان را از اهم واجبات برشمرد و دستور داد با ارزیابی و بازرسی های دقیق، اطمینان حاصل شود كه تمامی پروتكل های بهداشتی در مراكز نگهداری معلولان و همین طور آسایشگاه های مراكز بهزیستی ویژه نگهداری سالمندان با دقت و ضریب بالا رعایت می شود.
از زمان شیوع ویروس در ایران اقدامات این چنینی مختلفی در ایران انجام شد و برای مثال ملاقات در خانه های سالمندان ممنوع گردید. البته این مساله هم جلوی ورود كروناویروس را به این مكان ها نگرفت و ویروس وارد آسایشگاه كهریزك شد. بگفته مدیر آسایشگاه خیریه كهریزك، تابحال ۲۳ نفر از مددجویان به كروناویروس مبتلا شده اند.
عمق این بحران در خیلی از كشورها بطور وحشتناكی زیاد است و برخی دولت ها هم تابحال شرایط را كنترل كرده اند.

تراژدی در فرانسه؛ مرگ ۱۴۱۶ نفر در خانه های سالمندان
جوان ترین قربانی كروناویروس دختری ۱۶ ساله از فرانسه است، اما اصل تراژدی در این كشور به سالمندان و خانه های سالمندان برمی گردد.
مسئولان بهداشت فرانسه روز گذشته تایید كردند كه از زمان شروع اپیدمی، ۵۰۹۱ نفر در بیمارستان های این كشور و ۱۴۱۶ نفر هم در خانه های سالمندان كشته شده اند. جرمی سالومون مدیركل امور بهداشتی فرانسه در این رابطه می گوید: «در ۶۶ درصد، خانه های سالمندان تابحال كروناویروس قربانی داشته است.»
به گفته دولت فرانسه این عدد تنها قسمتی از تصویر شرایط خانه های سالمندان در این كشور را نشان میدهد و اوضاع در شرق این كشور اصلا خوب نیست.
بریتانیا؛ ممنوعیت خروج از خانه برای سالمندان
براساس گزارش رویترز از روزی كه آمار قربانیان كروناویروس در انگلیس به ۳۵ نفر رسید، من هنكاك وزیر بهداشت این كشور اعلام نمود كه برای ۴ ماه افراد سالمند از خانه های خود خارج نشوند. دولت این كشور در ابتدا به خانواده سالمندان هم اعلام نمود اگر علایم بیماری را نداشتند، با رعایت فاصله می توانند از این افراد بازدید كنند، اما حالا آنها این آگهی خودرا هم بروزرسانی كردند و از خانواده ها می خواهند با تماس تلفنی با سالمندان در تماس باشند.
همین موضوع سبب شده است تا خیریه ها به شكل های مختلف به سالمندان قرنطینه شده كمك كنند، برای مثال یك گروه ۲۰ نفره از روان شناسان در بریتانیا به اندازه ۱۰ دقیقه به سالمندان مشاوره رایگان می دهند.
روف شالونر، یكی از روان شناسان این گروه در این رابطه می گوید: «آن ها فكر می كنند كه باید در خانه بمانند و اگر به ویروس مبتلا شوند می میرند، اما مشكل فقط این نیست، ما می توانیم به كسانی كه در خانه ماندند به شكل عاطفی كمك نماییم.»
از سوی دیگر دولت بریتانیا، ملاقات افراد را در خانه های سالمندان ممنوع نكرده است، اما گفته می شود بیشتر خانه های سالمندان بطور خودخواسته خودشان ملاقات از افراد را منع كرده اند.
ماریو كرفت، مدیر انجمنی در بریتانیا كه ۴۵۰ خانه سالمندان را زیر نظر دارد، در این رابطه می گوید: «برای تضمین سلامتی مردم باید هركاری از دستمان برمی آید، اجرایی نماییم و از هركسی كه می خواهد به ملاقات بیاید درخواست می كنم بسیار بسیار با دقت فكر كنند، چونكه ممكنست به شكل اتفاقی ویروس منتقل شود.»
تعطیلی دیرهنگام خانه های سالمندان در ایالات متحده آمریكا
ایالات متحده آمریكا، كشوری كه بیشترین آمار مبتلایان كروناویروس را دارد، از اواسط ماه مارس اعلام نمود كه خانه های سالمندان تعطیل هستند و سالمندان ممنوع الملاقات هستند، با این وجود تابحال در بیش از ۴۵۰ نفر در خانه های سالمندان این كشور به سبب مبتلاشدن به كروناویروس كشته شده اند.
گفته می شود علت این مساله دیر تعطیل كردن خانه های سالمندان و جدی نگرفتن این ممنوعیت توسط شهروندان است. جان باراس، شهورند آمریكایی كه با تازگی مادر خودرا از ترس عفونت از خانه سالمندانی در نیوجرسی خارج كرده است در این رابطه می گوید: «خانه ها همچنان مثل پنیر سوییسی هستند و مردم به راحتی در آن ورود و خروج می كنند.»
از سوی دیگر در بعضی از خانه های سالمندان پرستاران و نیروها به كروناویروس مبتلا شده اند و همین موضوع موجب افزایش قربانیان ویروس در آمریكا شده است.
شارلن هرینگتن، استاد دانشگاه كالیفرنیا در این رابطه می گوید: «شرایط اضطراری است، آنها روی این واقعیت كه این افراد لطمه پذیرترین بخش كل جامعه هستند تمركز نمی كنند.»

شرایط بحرانی در ایتالیا؛ بیمارستان ها از برخی سالمندان نگه داری نمی كنند
اما شاید بدترین حال و روز را سالمندان ایتالیایی داشته باشند، سرعت زیاد شیوع ویروس كرونا در این كشور سبب شده است تا سیستم بهداشتی این كشور به صورتی سقوط كند.
ركسانا مصلحی، پروفسور همه گیرشناس ژنتیكی در دانشگاه ایالتی نیویورك در این رابطه به خبرآنلاین اظهار داشته بود: وقتی به جایی برسیم كه نشود مدیریت و سرپرستی افرادی را كه به بیمارستان می آیند، قبول نماییم، به شرایطی می رسیم كه سیستم بهداشتی از پا در بیاید. مثلا در بعضی از شهرهای ایتالیا امكان ارائه خدمات به برخی بیماران سالمند وجود ندارد، چونكه منابع و سرمایه محدود است.
ایتالیا كشوری سالمند است كه میانگین سن افراد در آن ۴۷.۳ سال است، اما پر شدن سیستم بهداشتی این كشور سبب شده است تا این كشور تصمیم به بگیرد تا افرادی كه احتمال زنده ماندن آنها بیشتر است در فهرست درمان قرار بگیرند و این مساله سبب شده تا بعضی از سالمندان در این كشور كه در خطر مرگ هستند، اصلا درمان نشوند.
۴۷۲۳۷


منبع:

1399/01/16
17:15:41
5.0 / 5
2972
تگهای خبر: آنلاین , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
کونفه