این هفت خوراكی استرس تان را می كاهد

این هفت خوراكی استرس تان را می كاهد

به گزارش كونفه ایسنا نوشت: تمرینات تنفسی، استفاده از اسانس ها و حتی صرف 10 دقیقه زمان برای ارتباط گرفتن با حیوانات رام و خانگی همچون اقداماتی هستند كه می توانند به كاهش اثرات فیزیولوژیكی استرس كمك كنند اما یكی دیگر از موارد مهم و اثرگذاری كه می تواند در این زمینه راهگشا باشد، استفاده از بعضی از میان وعده های سالم و مناسب می باشد.



به گفته متخصصان وقتی شخصی گرفتار استرس می شود، تمایل دارد به میان وعده های شیرین و سرشار از كربوهیدرات روی بیاورد چونكه مصرف این خوراكی ها بسادگی لذت بخش تر از سبزیجات سالم بوده و برای فرد آسودگی خاطر به همراه دارند.
اگرچه بسیاری در شرایط استرس زا به خوردن هله و هوله ها روی می آورند اما متخصصان خاطر نشان كرده اند كه خیلی از گزینه های سالم دیگر كه همان لذت را برای فرد به همراه دارند نیز وجود دارند كه نه تنها مضر نبوده، بلكه مزایای بسیاری برای سلامتی دارند.
در ادامه هفت خوراكی كه از نظر علمی مزایای كاهش استرس آنها ثابت شده به نقل از سایت "وِ ل اَند گود" آورده شده است:
۱) آووكادو: آووكادو سرشار از فیبر است و می تواند به كنترل قند خون كمك نماید و در نتیجه از نوسانات قند خون كه بر روحیه و اضطراب فرد تأثیر می گذارد، جلوگیری می كند. این میوه هم چنین سرشار از مواد مغذی تقویت كننده مغز است. در واقع آووكادو سرشار از ویتامین های B است كه در بهبود عملكرد سلول های عصبی و مغزی نقش دارند.
می توان آووكادو را به صورت نان های تست حاوی آووكادو در مواقعی كه استرس دارید، مصرف كنید تا شما را سر حال بیاورد.
۲) ماست: پروبیوتیك های موجود در ماست می توانند به ترمیم التهاباتی كه استرس در روده ایجاد می كند، كمك كنند. بعلاوه، ماست منبع خوبی از كلسیم و پروتئین است. می توانید در مواقع استرس زا از ماست های یونانی كه سالم تر و محبوب ترند برای كاهش استرس استفاده كنید و برای دریافت آنتی اكسیدان های بیشتر مقداری زغال اخته به آن اضافه بیافزایید.
۳) ماكا (جینسینگ پرویی): ماكا نوعی گیاه اداپتوژنیك است و این بدان معناست كه از آدرنال ها یعنی غده هایی كه پاسخ هورمونی بدن به استرس را نشان می دهند، حمایت كرده تا به شما در مقابله با اضطراب و خستگی كمك نماید. از آن جایی كه طعم ماكا كمی گزنده است بهتر است آنرا به صورت پودر درآورده و با مواد دیگر مانند مخلوطی گرم از كاكائوی كم قند یا بستنی وگان بر پایه آووكادو تركیب كنید.
۴) مركبات: ویتامین C كه مركبات، مقادیر زیادی از آنرا دارا هستند، سطح اضطرابی را كه اغلب ناشی از استرس است، پایین می آورد. هم چنین به تقویت سیستم ایمنی بدن كه بطور قطع در مواقع استرس می تواند تضعیف شود، كمك می نماید. حتی بوییدن مركبات نیز به آرامش اعصاب فرد كمك می نماید. می توانید چند تكه از مركباتی مانند پرتغال را به ماست یونانی یا سالادتان افزوده و آنرا همراه با غذا یا بعنوان میان وعده میل كنید.
۵) سیب زمینی شیرین: كربوهیدرات های پیچیده، مانند سیب زمینی شیرین برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیز مفیدند. همانطور كه گفته شد ثابت نگه داشتن سطح قند خون برای رهایی ذهن در زمان های استرس زا بسیار مهم می باشد. سیب زمینی شیرین هم چنین موجب می شود كه مغز تولید سروتونین را افزایش دهد. بهتر است سیب زمینی شیرین را بپزید و آنرا با كره كه دارای چربی های سالم می باشد و دارچین كه یك ادویه ضد التهاب است، صرف كنید.
۶) جوی دوسر: جو بعنوان یكی از بهترین گزینه ها در مقابله با استرس است. جو دوسر مانند آووكادو، دارای فیبر زیادی است كه می تواند به حفظ قند خون و در نتیجه بهبود خلق و خو كمك نماید. این ماده غذایی هم چنین سرشار از ویتامین های گروه B است كه برای حفظ انرژی و بهبود سلامت مغز بسیار مهم هستند. اگر از بلغور جوی دو سر خسته شده اید می توانید از شیر جوی دوسر استفاده كنید.
۷) شكلات تلخ: تا زمانی كه از شكلات تلخ استفاده كنید، شكلات می تواند یك وعده غذایی سالم باشد كه در مواقع استرس به آن روی می آورید. در سال ۲۰۱۸ میلادی تحقیقات دانشگاه لوما لیندا نشان داد كه شكلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد كاكائو می تواند بر سطوح استرس و خلق و خو تأثیرات مثبتی داشته باشد. می توانید چند تكه شكلات تلخ را در طول روز بعنوان میان وعده مصرف كنید.
۲۳۴۷۲۳۲


منبع:

1398/06/07
14:16:37
5.0 / 5
4001
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
کونفه