نشست كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران

نشست كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران

کونفه: کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران به ریاست عبدالرضا چراغعلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تشکیل شد.



به گزارش کونفه به نقل از مهر، در ابتدای این نشست گزارشی از وضعیت کیفیت هوای تهران از جانب دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران عرضه شد. بر این اساس تهران از شروع سال تابحال ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۹ روز هوای قابل قبول، ۸۶ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۱۴ روز هوای ناسالم برای همه گروه ها را در تجربه کرده است.
بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوای تهران در این جلسه، باتوجه به شرایط اضطرار آلودگی هوا از اوایل ماه جاری، در دیماه مجموعاً تعداد ۲۹۸۰ واحد صنعتی در سطح استان تهران به صورت شبانه روزی پایش شدند و تعداد ۵۶۰ مورد دستور توقف فعالیت به واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی که پتانسیل آلودگی هوا را داشتند ابلاغ گردید، همینطور تعداد ۱۶۸ مورد اطفا پسماند سوزی هم طی این مدت در سطح استان تهران صورت گرفت.
طبق گزارش مرکز پایش آلودگی هوای تهران طی این مدت از ۲۵ مرکز معاینه فنی سبک و سنگین بازدید شده و دستور جلوگیری از فعالیت ۴ مرکز هم تا رفع کلیه نقصها صادر شده و این مساله در دستورکار کارگروه معاینه فنی قرار گرفته است. نظارت بر سوخت واحدهای بزرگ مقیاس و نمونه برداری هفتگی از سوخت این واحدها هم از دیگر اقدامات انجام شده محیط زیست استان تهران در خلال این مدت بود.
بر اساس این گزارش همینطور از جایگاه های نفت گاز و بنزین هم نمونه برداری شد و بر مبنای آنالیزهای انجام شده مشکلی از لحاظ مقدار گوگرد در این جایگاه ها نبوده و مقدار آن در حد استاندارد بوده است.
در ادامه این نشست اعضا کارگروه به بیان گزارشی از مهم ترین اقدامات اخیر دستگاه تحت مدیریت خود در مورد کاهش آلودگی هوای تهران و همینطور مدعوین این نشست و اعضا شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیستی استان تهران به بیان نظرات و دیدگاه های خود بعنوان نمایندگان مردم پرداختند.
حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران هم در این نشست با اشاره به اینکه معضل عدم استاندارد قطعه های تأثیرگذار بر آلایندگی خودرو یکی از مشکلاتی است که مردم و به تبع آن مراکز معاینه فنی هم با آن درگیر هستند، اظهار داشت: شهروندان به سبب عدم استاندارد قطعات مؤثر بر آلودگی خودرو ها مانند کاتالیست، حسگر اکسیژن و انژکتور بین مراکز معاینه فنی و واحدهای تعمیرگاهی سرگردان هستند.
او با اعلان اینکه قیمت کاتالیست استاندارد بسیار بالاست ولی در بازار به موازات آن کاتالیست های غیر استاندارد و بدون کارایی با قیمت بسیار پایین وجود دارد که برای شهروندان عادی قابل تشخیص نیست، اضافه کرد: باید این قطعات شماره استاندارد ملی داشته باشند تا بتوانیم قطعات غیر استاندارد را شناسایی نماییم.
محمودرضا طاهری مدیرکل استاندارد استان تهران در این جلسه در مورد فرآیند استاندارد کاتالیست خودرو ها اظهار داشت: زمانی که کالایی مانند کاتالیست خودرو ها مشمول استاندارد می شود الزاماً باید زیرساخت های آن وجود داشته باشد.
او با اعلان اینکه نخستین زیر ساخت برای کالایی که مشمول استاندارد ۹۰۰۱ است وجود یک آزمایشگاه معتبر است، اضافه کرد: آزمایشگاه همکار در اردیبهشت سال جاری آماده شد و سازمان ملی استاندارد به باعث مصوبات یکصد و نهمین اجلاس شورای استاندارد در ۷ تیرماه استاندارد الزامی کاتالیست را آگهی روزنامه کرد و طبق قانون هم تولید کننده ها ۶ ماه فرصت دارند تا تولیدات خویش را با استاندارد وفق دهند.
طاهری افزود: به همین دلیل از تاریخ ۷ دیماه کاتالیست خودرو ها تنها با شرط دریافت پروانه استاندارد قابل تولید است و اگر پروانه استاندارد نداشته باشد سازمان ملی استاندارد می تواند این کالا را از بازار جمع آوری و با واحد تولید برخورد کند.
مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به اینکه بعضی از واحدهای مجاز مراجعه نموده و پروانه استاندارد دریافت کرده اند و برخی واحدها هم اقدامی برای دریافت پروانه استاندارد نکرده و آدرسی هم از این واحدها در دست نیست، اشاره کرد: خواهشمندیم دستگاه های محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت در صورت مواجه با این واحدهای غیرمجاز به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند تا برخورد قانونی با این واحدها صورت پذیرد.
عباس محمدی مدیر گروه دیده بان کوهستان انجمن کوه نوردان ایران هم با اشاره به اینکه در شهری زندگی می نماییم که ورزش کردن در آن خطرناکست و این باید هشداری باشد برای مسؤلان اظهار داشت: چندین دهه است که در مورد آلودگی هوا صحبت می شود ولیکن یکسری مسائل بدیهی در این خصوص نادیده گرفته می شود.
او با اعلان اینکه بر مبنای آمار حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا در ارتباط با خودرو ها در تهران است، اضافه کرد: این شهر ظرفیت این تعداد خودرو را نداشته و تنها راهکار به نظر من محدود کردن تردد خودرو ها در سطح شهر است.
محمدی افزود: باید وسایل حمل و نقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم و با ممنوع و محدود کردن تردد خودرو ها بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم.
سعید طهماسبیان دبیر شبکه تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی استان تهران هم در این نشست با اعلان اینکه آلودگی هوا در تهران مردم را مسموم می کند اما برخی مواقع عدم هماهنگی بین بخش ها افکار عمومی را بیشتر مسموم می کند، اضافه کرد: سطح مطالبه مردم در مورد مسائل محیط زیستی بخصوص آلودگی هوا بیشتر شده و اگر پاسخگویی مطلوب نباشد دغدغه و نگرانی مردم هم بیشتر می شود.
طهماسبیان افزود: باید واقعیات را به مردم گفت و پاسخ بهتری به افکار عمومی داد و این موضوعات را باید با یک سیاست و استراتژی قوی تری دنبال کرد تا آگاهی سازی واقعی اتفاق بیافتد.
سید آرش حسینی میلانی عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه با اشاره به اینکه اگر ما در مبحث آلودگی هوا صرفا به شهر تهران محدود شویم، امکان دارد بقیه نقاط استان تحت تاثیر قرار گیرد، اضافه کرد: ازاین رو باید نگاه سیستماتیک و همه جانبه در بحث آلودگی هوا داشته باشیم و بجز تعامل، همکاری و مدیریت یکپارچه نمی توانیم بر آلودگی هوا غلبه نماییم.
او با اعلان اینکه مبحث دیگری که در بحث آلودگی هوا مطرح است هدف گذاری روشن و مشخص برای طرح جامع کاهش آلودگی هوا است، گفت: اگر اهداف قابل سنجش بوده و توسط دستگاه های مختلف قابل پیگیری باشد و در یک برنامه مشخص سالیانه در سه سطح ملی، استانی و شهری رصد شود طبیعتاً در همین ایام گرامیداشت هوای پاک می توان یک گزارش رسمی در مورد وضعیت آلودگی هوا و اقدامات صورت گرفته داد.
این نشست در انتها با جمع بندی نظرات اعضا و میهمانان همینطور چند مصوبه داشت.
بر این اساس مقرر شد تا یک کمیته فنی ذیل کارگروه کاهش آلودگی هوا با مسئولیت اداره کل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران و با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان در مورد اجرا و بررسی میزان تحقق مواد قانون هوای پاک به صورت مستمر و هفتگی با حضور دستگاه های ذیربط تشکیل گردد. همینطور اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران مکلف شد تا نسبت به اجرای استاندارد ملی قطعات در رابطه با احتراق و یا مؤثر بر آلایندگی خودرو ها اقدام نماید.
بر اساس این گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران هم می بایست ساز و کار جلوگیری از استفاده غیرمجاز کاتالیست برای دریافت برگه معاینه فنی را تدوین کند. تکلیف شهردارهای استان بر تعویض کاتالیست خودرو های عمومی از دیگر مصوبات نشست امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران بود.


منبع:

1399/10/30
10:56:14
0.0 / 5
164
تگهای خبر: بازار , خدمات , دستگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
کونفه