سفارش هایی برای گذر از سوگواری در دوره سخت كرونا

سفارش هایی برای گذر از سوگواری در دوره سخت كرونا

به گزارش كونفه از دیر باز از دست دادن از هر نوعی(عاطفی، مالی، اجتماعی) و یا فوت عزیزی به دنبال خود همواره عواقبی همچون ناراحتی، غم، احساس ندامت و پشیمانی و خود ملامت گری به دنبال داشته است.


فرآیند سالم و نرمال در حقیقت واكنشی برای سپری شدن این حس ها است. در حقیقت سوگواری هیجانی و روالی است كه به آدمی كمك میكند تا بتواند این ایام فقدان و از دست دادن را بپیماید و باز بتواند به فرآیند زندگی خود كم كم وارد شود. در حقیقت سوگ هزینه ای است كه فرد داغدار برای سازگاری مجدد خود به فقدان و جدایی می پردازد و در نتیجه به زندگی بازمی گردد. در بیشتر اوقات افراد با كمك دوستان و یا سایر بازماندگان و یا مكانیسم های روانی بالغانه خود كم كم از سوگ گذر می كنند.
و عده ای كه قادر به عبور نباشند با رنج های عدیده ای همچون افسردگی و... دست و پنجه نرم می كنند و از متخصصان كمك می گیرند. سوگ دوره ها و مراحلی دارند:
۱-شوك به از دست دادن
۲-نپذیرفتن و جستجوی عزیز از دست رفته
۳-ورود به انكار و خشم و ناامیدی و بی نظمی در روال زندگی سابق اش
۴-سازگاری با موقعیت جدید و بازگشت به زندگی
مراسم سوگواری در حقیقت در همه جوامع به گذر از این دوران نقش به سازی دارد. حضور دوستان، بستگان، همكاران به خودی خود نقش مهمی در سازگاری افراد بازی می كند. امروزه شاهد شرایط متفاوتی هستیم؛ سوگواری در روزهای كرونا.
در فوت ناشی از همه گیری كرونا، بازماندگان با مشكلات و معضلات گوناگونی روبه رو هستند. از طرفی بازماندگان متوفی در مورد احتمال ابتلای خود نگران هستند و تلاش دارند كه فرآیند قرنطینه را حفظ كنند و هم نمی توانند از غم و غصه از دست دادن عزیزان خود غافل شده و در مراسم وی شركت نكنند و مراتب همدردی خویش را اظهار نكنند. پس با دوره پیچیده ای روبه رو هستیم.
بنابراین در این شرایط سخت به خانواده های افراد سفارش هایی میتوانیم بكنیم:
-برای مراقبت از خود و سایر بستگان از حضور در مساجد اجتناب كنند.
-اعضای خانواده با هم از راه ابزارهای فضای مجازی، احساسات خویش را با یكدیگر در بین بگذارند.(ابراز غم،
غصه، دلتنگی، غم و...)
-حفظ ارتباط جمعی-مجازی برای همه لازم و ضروریست.
-تماس، صحبت و دلداری لازمه این ایام است. یادمان باشد هم دردی در این ایام مهم می باشد.
-در این ایام غم و غصه می تواند خویش را به شكل خشم نشان دهد. باید تحمل خویش را بالا ببریم.
-فرایند سوگ و سوگواری زمان می خواهد. از افراد نخواهیم' زود تمام كن یا بس كن. اجازه دهیم در تماس هایمان افراد راحت باشند.
-مدیریت افكار و احساساتمان فراموش نشود، بدانیم كه ما عامل ویروس یا فوت عزیزانمان نبوده ایم.
-به حس ها و افكارمان آگاهی داشته باشیم و در صورت نیاز از كمك های مجازی-تخصصی كمك بگیریم. لازم است آگاه باشیم كه در این ایام شاید غم و غصه سراغ مان بیاید، اما مراقب باشیم كه برای رهایی از غم، دستگاه روان آنرا به شكل خشم برون ریزی می كند تا فشار از روی خودش كم شود. باید به این آگاه باشیم و با متخصصان صحبت نماییم تا روابط مان مبتلا به اختلال نشود.
به امید روزهای شاد و سلامتی برای مردم *روانشناس بیمارستان روانپزشكی رازی، روان درمانگر تحلیلی ۴۷۲۳۲

1399/01/15
13:11:27
5.0 / 5
2200
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
کونفه