افراد كم خون این مواد غذایی را بخورند

افراد كم خون این مواد غذایی را بخورند

به گزارش كونفه فارس نوشت: متخصص تغذیه اظهار داشت: آلو، كشمش، گوجه فرنگی، عسل، اسفناج، تخم مرغ، ماهی و جگر، همچون مواد غذایی خون ساز بوده و در تأمین آهن بدن بسیار مؤثر هستند.


سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه درباره «مهمترین مواد غذایی خون ساز»، تصریح كرد: چند سال پیش حدود ۴۵ درصد زنان آبستن و شیرده كم خونی داشتند كه حالا این میزان به زیر ۱۰ درصد رسیده است. وی با اشاره به روش های مختلف رفع كم خونی، تصریح كرد: یكی از مواد غذایی سرشار از آهن خوراك های دریایی مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن است؛ البته سفارش می نماییم مردم بیشتر از ماهی های جنوب استفاده كنند؛ چون كه ماهی های این منطقه امگا ۳ دارند و این ماده در آب های آزاد است و منبع بسیار خوبی برای جذب آهن بوده و به كاهش فقر آهن كمك می نماید. این متخصص تغذیه اضافه كرد: مصرف میوه هایی همچون آلو، هلو و كشمش به صورت تازه و خشك بسیار مهم می باشد و هر صد گرم هلو تازه یا خشك ۶ میلی گرم آهن دارد؛ضمن اینكه می توانیم از جو دوسر بعنوان یكی از منابع خوب تأمین آهن استفاده كنیم؛ به شكلی كه مصرف دو قاشق غذاخوری در روز از جو دوسر ۲.۵ میلی گرم از آهن بدن را تأمین می كند و می توانیم جو دوسر را به صورت سوپ یا همراه با سالاد استفاده نماییم. صفوی گوجه فرنگی را یكی دیگر از منابع بسیار مهم تأمین آهن بدن برشمرد و اظهار داشت: گوجه فرنگی ویتامین C زیادی دارد و جذب آهن را در بدن بالا می برد؛ ضمن اینكه ویتامین E و بتاكاروتن موجود در گوجه برای سلامت پوست بسیار مفید می باشد. وی با اشاره به اینكه كره بادام زمینی و عسل از منابع بسیار مهم خون ساز در بدن است، خاطرنشان كرد: بادام زمینی منبع خوبی از ویتامین E است كه یك آنتی اكسیدان قوی بوده و از بیماری های قلبی و عروقی و سرطان جلوگیری می كند؛ ضمن اینكه آهن زیادی دارد و به رفع كم خونی كمك می نماید. این متخصص تغذیه با اشاره به نقش مهم عسل در كاهش كم خونی در بدن، خاطرنشان كرد: عسل یك ماده طبیعی است و هر صد گرم آن ۴۵ صدم آهن دارد؛ ضمن اینكه دارای منیزیم و مس بوده و باعث افزایش گلبول های قرمز بدن می شود. صفوی از اسفناج، شكلات های تیره و تخم مرغ بعنوان منابع دیگر در تأمین آهن بدن و خون سازی نام برد و اضافه كرد: جگر، دل و قلوه (آهن هِم) دارند؛ یعنی آهنی كه جذب بالاتری از آهن معمولی دارد و بیشتر در مواد غذایی حیوانی است؛ در حالیكه آهن غیرهِم در منابع گیاهی است و جذب آهن های غیرهِم مشكل تر است؛ در نتیجه آهن هِم در جگر، دل و قلوه زیاد بوده و برای رفع كم خونی سفارش می شود. ۴۷۴۷

1398/11/28
13:52:48
5.0 / 5
3417
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
کونفه