زنان آبستن ماهی شوریده مصرف نكنند

زنان آبستن ماهی شوریده مصرف نكنند

به گزارش كونفه ایرنا نوشت: رئیس مركز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان اظهار داشت: به زنان آبستن سفارش می شود كه از مصرف ماهی های مشكوك به میزان بالا و تجمیع جیوه بخصوص شوریده اجتناب كنند.


رضا امانی اظهار داشت: با عنایت به تجمیع جیوه در بعضی ماهی ها همچون شوریده، كوسه و اره ماهی به زنان آبستن سفارش می شود كه از مصرف این قبیل ماهی ها بخصوص در سه ماه نخست حاملگی پرهیز كنند. عضو هیات علمی دانشكده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تصریح كرد: مصرف مواد غذایی با میزان جیوه بیشتر از حد استاندارد در زنان آبستن برای رشد جنین، خطرناك می باشد. وی با اشاره به اینكه میزان تجمیع جیوه در بعضی ماهی ها بخصوص از نوع شكارچی مانند كوسه و اره ماهی، بالاست، افزود: تحقیقات مختلف نشان داده است كه در میان ماهی های دریاهای ایران این مورد در ماهی شوریده بیشتر نمود دارد. امانی به تحقیقی كه در اینباره انجام داده است، اشاره و تصریح كرد: در این تحقیق، میزان جیوه موجود در ماهی شوریده در دریای خلیج فارس از میزان استاندارد سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیشتر بود. میزان مجاز جیوه با عنایت به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، نیم میكرو گرم بر گرم است. به قول وی، مسائلی مانند آلودگی های صنعتی و زیست محیطی در بالا رفتن تجمیع عناصر سنگین مانند جیوه در آبزیان تأثیر دارد. این استاد دانشگاه با تاكید بر اهمیت غذایی ماهی، خاطرنشان كرد: ماهی، منبع پروتئین، ویتامین و امگا ۳ است كه مصرف آن ۲ بار در هر هفته و هر بار ۱۲۰ تا ۱۳۰ گرم سفارش می شود. امانی با اشاره به اینكه ماهی های آب های آزاد، سردابی و پر چرب همچون قزل آلا، ساردین، شاه ماهی و سالمون دارای اسید چرب (امگا ۳) بیشتری هستند، اظهار داشت: بیشتر ماهی هایی كه به اسم سالمون در كشورمان عرضه می شود، واقعی نبوده و شبیه آن هستند. وی با اشاره به اینكه مواد غذایی گیاهی مانند روغن كانولا، كلزا، سویا و گردو هم امگا ۳ دارند، تصریح كرد: اما مساله مهم این است كه امگای ۳ موجود در آنها باید در بدن انسان به ۲ نوع ضروری از امگا ۳ ( EPA و DHA ) تبدیل شوند كه خصوصیت مثبت بیولوژیكی (زیستی) را نشان دهند. امانی با اشاره به اینكه این ۲ نوع امگا ۳ فقط در ماهی وجود دارد، اضافه كرد: ضریب تبدیل اسید چرب گیاهی در بدن به ۲ نوع ضروری مذكور كمتر از ۱۰ درصد است كه این مورد اهمیت مصرف ماهی را بعنوان منبع سرشار و مطمئنی از امگا ۳ نشان داده است. وی تصریح كرد: توان تبدیل اسید چرب امگا ۳ گیاهی به ۲ نوع ضروری مذكور در زنان بیشتر از مردان است. رئیس مركز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان درباره میزان اسید چرب در ماهی های پرورشی توضیح داد: این مورد منوط به نوع تغذیه ماهی است و با عنایت به اینكه در تغذیه ماهی های پرورشی بیشتر از منابع گیاهی استفاده می شود میزان امگا ۳ در آنها كمتر است. امانی با اشاره به اینكه میزان اسید چرب امگا ۳ در كفشك، سنگ سر و حلوا سیاه از ماهی های بومی خلیج فارس بیشتر است، اضافه كرد: اسید چرب امگا ۳ در كاهش حمله های قلبی، فشار خون، ریسك افسردگی و شدت بیش فعالی كودكان و بهبود قدرت حافظه و بهره هوشی تأثیر بسزایی دارد. این استاد دانشگاه بهترین روش طبخ ماهی را كباب كردن، بخار پز و گریل كردن آن خواند و تصریح كرد: سرخ كردن ماهی به علت اكسید شدن اسید چرب امگا ۳ آن سفارش نمی گردد. سرانه مصرف سالانه ماهی در جهان ۲۱ كیلوگرم است كه این میزان در كشورهای توسعه یافته بین ۳۰ تا ۳۵ كیلوگرم و در ژاپن به بیشتر از ۷۰ كیلوگرم در سال می رسد. سرانه مصرف ماهی در كشورمان ۱۱ كیلو و ۲۰۰ گرم و در استان اصفهان حدود ۱۰ كیلوگرم است. ۲۳۵۲۳۲

1398/08/14
23:26:23
5.0 / 5
15
تگهای خبر: آب , بهداشت , پزشك , تغذیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
کونفه