كمبود ویتامین دارید؟ این هشدارها از طرف بدن را جدی بگیرید

كمبود ویتامین دارید؟ این هشدارها از طرف بدن را جدی بگیرید

به گزارش كونفه ایرنا نوشت: یكی از عجیب ترین خاصیت هایی كه موجب می شود بدن انسان همانند یك سیستم منظم و پیشرفته عمل كند، نشانه هایی است كه وضعیت خود به ما می دهد. نشانه هایی كه اگر به آنها توجه نكنیم امكان دارد سلامت ما را به خطر بیندازد.


بدن اطلاعات زیادی در مورد آنچه درون شما اتفاق می افتد و آنرا نمی بینید، به شما می دهد. در این میان، كمبود ویتامینها در بدن، علایم متفاوتی ایجاد میكند كه گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناك و غیرقابل جبران است. نشانه های كمبود، با عنایت به نوع هر ویتامین در نقاط خاصی از بدن ظاهر میشوند، كه نمونه های آن به شرح زیر است: شوره سر كمبود اسیدهای چرب سالم در رژیم غذایی موجب بروز شوره سر میشود. امگا ۳ همچون اسیدهای چرب سالم می باشد كه نوعی از آن به نام اسید آلفالینولنیك، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. این نوع چربی در گردو و دانه كتان نیز یافت میشود. امگا ۳ را می توانید بوسیله مصرف ماهی برای دو بار در هفته، به میزان كافی به بدن تان برسانید. موهای نازك و شكننده ویتامینهای گروه ب همچون بیوتین و اسید فولیك، نقش مهمی در حفظ سلامت موها دارند و كمبود آنها موجب نازك و شكننده شدن موها میشود. اسید فولیك در غلات غنی شده و برنج سفید یافت میشود. یك فنجان اسفناج خام نیز منبع خوبی از اسید فولیك است. یك فنجان مارچوبه پخته شده نیز ۶۰ درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین میكند. خاكستری شدن موها كمبود مس در رژیم غذایی با خاكستری شدن موها ارتباط دارد. مس در تولید ملانین نقش دارد. اگر زودتر از موعد و در سنین پایین شاهد سفید شدن موها شدید، بهتر است برای تشخیص كمبود مس، به پزشك بازگشت كنید.
زخم شدن دهان كمبود ویتامین ب ۱۲ اغلب با زخمهای دهانی همراه می باشد. گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، منابع ویتامین ب ۱۲ هستند و شما در صورتیكه از زخمهای دهانی رنج میبرید و فقر ویتامین ب ۱۲ در شما تشخیص داده شده است، باید بیشتر، از این غذاها بهره ببرید. اگر گیاه خوار هستید، شیر، غلات غنی شده و مكملهای این ویتامین را فراموش نكنید. پوست مرغی شدن بدن كراتوز پیلاریس یا پوست مرغی شدن پوست بدن، عارضهای است كه طی آن برجستگیهای بسیار ریز روی پوست ظاهر می شود. علت این عارضه كمبود ویتامین آ میتواند باشد. ویتامینها برای حفظ سلامت پوست بسیار حیاتی بوده و در ترمیم زخم ها نقش دارد. ویتامین آ در گوشت مرغ، سیب زمینی شیرین، و دانههای كدو تنبل وجود دارد. احساس خستگی مداوم كمبود ویتامین دی یكی از علل احساس خستگی دائم است. برای این كه ویتامین دی بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، سراغ شیرهای غنی شده، آب پرتقال غنی شده، قارچهایی كه تحت نور ماوراء بنفش رشد میكنند و غلات غنی شده با این ویتامین بروید. اگر روزانه ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بدن شما به اندازه كافی این ویتامین را سنتز میكند. كبودی پاها كبودی مداوم پاها، بدون ایجاد ضربه، امكان دارد نشان دهنده كمبود ویتامینسی باشد. ویتامین سی به ساخت كلاژن كمك میكند. كلاژن در ساخت رگهای خونی نقش دارد. توت فرنگی، كلم بروكلی و انبه از پرتقال ویتامین سی بیشتری دارند. كمبود این ویتامین موجب تضعیف مویرگها و ایجاد كبودی میشود. گرفتگی عضلات این عارضه شاید به سبب كمبود منیزیم و یا كلسیم باشد. منیزیم و كلسیم در انقباض عضلات نقش مهمی دارند. كدو تنبل، موز، آووكادو و لبنیات منابع سرشار از منیزیم و كلسیم هستند. ۲۳۵۲۱۲


منبع:

1398/06/26
15:14:53
5.0 / 5
3193
تگهای خبر: آب , پزشك , رژیم , رشد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
کونفه