چطور چربی كبد را از بین ببریم؟

چطور چربی كبد را از بین ببریم؟

به گزارش كونفه برنا نوشت: مطالعه جدید انجام شده توسط پروفسور لوییس و همكارانش نشان داده است نوع روغنی كه ما در رژیم غذایی خود مصرف می نماییم می تواند بعدها بر روی كیفیت زندگیمان تاثیر بگذارد.


به خاطر مزایای زیادی كه برای سلامتی انسان دارد مشهور و شناخته شده است اما پژوهش های جدید نشان داده است كه مصرف طولانی مدت روغن ماهی یا روغن آفتابگردان امكان دارد خطر كبد چرب را بعدها در زندگی افراد افزایش دهد. با مطالعه ای كه بر روی موش ها انجام شد، محققان دریافتند كه مصرف طولانی مدت روغن آفتابگردان یا روغن ماهی می تواند كبد را بگونه ای تغییر دهد كه در مقابل استئاتوهپاتیت غیرالكلی (NASH) صدمه پذیر باشد. استئاتوهپاتیت غیرالكلی یك نوع حاد و جدی از بیماری كبد چرب غیر الكلی است. روغن ماهی جوزه لوییس استاد فیزیولوژی در دانشگاه گرانادا در اسپانیا و همكارانش اخیراً گزارش یافته های خویش را در مجله Nutritional Biochemistry به چاپ رسانده اند. تخمین زده می شود حدود ۲۰ درصد افرادی كه در ایالت متحده آمریكا زندگی می كنند و كبد چرب غیر الكلی دارند؛ استئاتوهپاتیت غیرالكلی هم داشته باشند. این شرایط با افزایش سن به یك مبحث رایج تبدیل می شود. بیماری استئاتوهپاتیت غیرالكلی بر مبنای تجمع چربی در كبد شناخته می شود كه با مصرف الكل ایجاد نمی گردد. التهاب و اسیب به سلول های كبدی جزو نشانه های این بیماری محسوب می گردد. صدمه به كبد كه در استئاتوهپاتیت غیرالكلی دیده می شود می تواند خطر سیروز كبدی و مبتلا شدن به سرطان كبد را در فرد افزایش دهد. بعضی از شاخص های خطر كلیدی برای استئاتوهپاتیت غیرالكلی در برگیرنده اضافه وزن داشتن و چاقی، فشار خون بالا، كلسترول بالا، دیابت نوع ۲ است كه معمولاً چنین فاكتورهایی با داشتن رژیم غذایی مناسب یا نامناسب تحت تاثیر قرار می گیرند. مطالعه تاثیر چربی های مربوط به رژیم غذایی بر روی كبد: مطالعه جدید انجام شده توسط پروفسور لوییس و همكارانش نشان داده است نوع روغنی كه ما در رژیم غذایی خود مصرف می نماییم می تواند بعدها بر روی كیفیت زندگیمان تاثیر بگذارد. محققان برای رسیدن به این نتایج، تاثیرات چربی های مختلف موجود در رژیم غذایی را تجزیه و تحلیل كردند. این چربی ها دربرگیرنده روغن حاصل از روغن آفتابگردان، روغن ماهی، روغن زیتون فوق بكر بود. جهت بررسی جزییات، این تیم نگاهی به تاثیر مصرف طولانی مدت هر كدام از این روغن ها انداختند و ساختار آنها بر روی كبد موش ها و هم تاثیرشان بر روی فیبروز كبدی، استرس اكسیداتیو و سایر موارد را بررسی كردند. استرس اكسیداتیو بعنوان عدم تعادل موجود بین رادیكال های ازاد( مولكول هایی هستند كه می توانند به سلول های سالم اسیب وارد كنند) و توانایی بدن برای خنثی كردن این مولكول ها و جلوگیری از اثرات مضرشان، شناخته و تعریف می شود. تلومر پایانه هایی در انتهای هر رشته از DNA هستند كه از كروموزم های ما محافظت می كنند. هر چقدر تلومر ما كوتاه تر باشد، خطر صدمه به سلول ها بیشتر می شود. مطالعه انجام شده نشان داد، كاهش در طول تلومر نقش مهمی در پیری سلولی و بیماری های در رابطه با افزایش سن دارد. تلومرهایی كه بسیار طولانی هستند هم می توانند خطر مبتلا شدن به سرطان را بالا برند. علاوه بر این، تیم تحقیقاتی تلاش كردند نحوه درگیر شدن كبد با روغن های مصرف شده در رژیم غذایی را هم مورد بررسی قرار دهند. روغن زیتون گزینه بهتری برای داشتن كبد سالم است: محققان نه تنها دریافتند كه چربی كبد با افزایش سن در آن تجمع پیدا می كند بلكه نشان دادند نوع چربی كه در كبد تجمع پیدا می كند تحت تاثیر نوع چربی است كه ما در رژیم غذایی خود مصرف می نماییم. این مورد بدین مفهوم است كه صرف نظر از تجمع چربی در كبد، بعضی از كبدها به شیوه سالم تری پیر می شوند و كمتر در معرض بیماری های خاص و در رابطه با آن قرار می گیرند. مطالعه موجود نشان داد كه مصرف طولانی مدت روغن آفتابگردان می تواند به تحریك فیبروز كبدی منجر شود و ساختار این اندام را هم تغییر دهد. تغییر در ساختار هم به تغییر در ظاهر ژن ها منجر می شود و می تواند اكسیداسیون در سلول های كبدی را افزایش دهد. موش هایی كه برای طولانی مدت از روغن ماهی بهره برده بودند، با افزایش اكسیداسیون سلولی در رابطه با سن در كبد خود مواجه گشتند. همینطور آنها كاهشی را در زنجیره انتقال الكترون ها تجربه كردند كه منبع تامین قدرت سلول هاست. وجود چنین شرایطی به نارسایی در عملكرد سلول ها منجر می شود. روغن ماهی هم اگر به صورت طولانی مدت مصرف شود می تواند به افزایش طول تلومر منجر گردد. با اینحال روغن زیتون سبب كاهش اسیب به كبد می شود. اگر تمامی این یافته ها را كنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم كه روغن زیتون فوق بكر می تواند بهترین گزینه برای سلامت كبد ما باشد. پروفسور لوییس در اینباره چنین می گوید: تغییرات بوجود آمده توسط مصرف طولانی مدت روغن آفتابگردان و روغن ماهی می تواند كبد را در معرض بیماری هایی همچون استئوهپاتیت غیرالكلی قرار دهد كه یك بیماری حاد و جدی است و امكان دارد بعنوان یك تسریع كننده برای سایر بیماری های كبدی همچون سیروز كبدی و سرطان كبد عمل كند. ما بر این باوریم كه مطالعه انجام شده در پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری های كبدی مفید خواهد بود. او اضافه می كند: روغن زیتون فوق بكر یك گزینه سالم برای افراد است و می تواند مزایای زیادی برای سلامت انسان داشته باشد. این یافته ها امكان دارد افراد را متعجب و شگفت زده كند چونكه روغن ماهی بعنوان محصول سالم و پرمصرف در بیشتر كشورها به حساب می آید. این مطالعه اخیر هنوز هم غذاهایی كه می توان از چربی آنها در رژیم غذایی بهره برد را فراهم می آورد. ۲۳۵۲۳۸

1398/04/10
20:16:38
5.0 / 5
3616
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
کونفه