با این ترفندها سیگار را ترك كنید

با این ترفندها سیگار را ترك كنید

به گزارش كونفه بهداشت نیوز نوشت: امروزه به سختی می توانیم كسی را پیدا نماییم كه باور داشته باشد سیگار كشیدن برای سلامتی مضر نمی باشد. مطالعات علمی فراوانی در مورد تأثیر سیگار انجام شده و پروژه های اجتماعی زیادی هم با این مسئله در حال مبارزه اند. اما متأسفانه همچنان در اطراف خود و در بین دوستان و اقوام كسانی را می بینیم كه سیگار كشیدن را شروع می كنند و نمی توانند از آن دست بكشند.


اگر ترك سیگار، سخت ترین كاری نباشد كه تاكنون انجام داده اید، مطمئناً در فهرست یكی از سخت ترین ها قرار می گیرد. اعتیاد به نیكوتین یك بیماری است، برخلاف آنچه بیشتر افراد تصور می كنند یك عادت نیست، كه باید درمان گردد.

- كم كم شروع كنید: مشخص كنید چه زمانی مقرر است آخرین سیگارتان را بكشید. تلاش كنید این زمان وقتی باشد كه در هیچ موقعیت استرس برانگیزی قرار ندارید، مثلاً امتحان، عوض كردن شغل و چیزهایی شبیه به این.

- محیط خانه را از زیرسیگاری ها و فندك ها و سیگارها پاكسازی كنید: اگر كسی با شما زندگی می كند كه سیگاری است و قرار نیست آنرا ترك كند از او بخواهید به تصمیم شما احترام بگذارد و پیش شما سیگار نكشد.

- به محض اینكه احساس كنید دوست دارید سیگار بكشید، یك لیوان آب بنوشید.

- یك ظرف شیشه ای روی میز بگذارید و هر سیگاری را كه نمی كشید درون آن بیندازید.

- قهوه ننوشید: دست كم در ابتدا این مورد را رعایت كنید. چون به احتمال زیاد عادت داشتید قهوه و سیگار را با هم همراه كنید، ازاین رو اگر سراغ قهوه بروید امكان دارد هوس كنید سیگار هم بكشید.

- در ابتدا مجبورید به جای سیگار كشیدن چیزی بخورید، پس اسنك های سالم در دسترس تان قرار دهید. مثلاً میوه های خشك، آجیل و یا میوه های تازه.

- در فضای مجازی به دوستانتان اعلام كنید كه چه تصمیمی گرفته اید: این شیوه واقعاً مؤثر است چونكه اگر باردیگر سیگار كشیدن را شروع كنید از بی اختیار بودن خود پیش دیگران خجالت خواهید كشید و شرم و خجالت نیز، انگیزه ای قدرتمند است.

ضمناً با بیان تصمیمتان مطمئن باشید حامیانی پیدا خواهید كرد كه در این راه كمكتان می كنند.

- تلاش كنید موقعیت هایی را كه بیشتر اوقات سیگار می كشیده اید تجزیه و تحلیل كنید تا در آینده جلوی قرار گرفتن تان در آن موقعیت ها را بگیرید: از تمام محرك ها و انگیزه هایی كه شما را به سمت سیگار می كشند اجتناب كنید. مثلاً برنامه ی كاری تان را جوری تغییر دهید كه با همكارانتان سیگار نكشید.

- كمی صبر كنید: اگر احساس می كنید خیلی نزدیك به ترك سیگار هستید اما دلتان سیگار می خواهد، دست كم پنج دقیقه حواس خودتان را پرت كنید. دانشمندان می گویند همین مدت زمان برای ضمیر خودآگاهتان كافی است تا از خودتان بپرسید چرا می خواهید كاری را انجام دهید.

- تلاش كنید قبل از شروع یك سفر یا در آستانه ی تعطیلات برنامه ی ترك سیگارتان را شروع كنید: از شهر خارج شوید و البته سیگار با خودتان نبرید! وقتی به خانه برگشتید تصمیمتان را فراموش نكنید.

- به نزدیك ترین بیمارستانی كه بیماران مبتلا به سرطان ریه در آن بستری هستند سری بزنید: از آنها بپرسید در مورد سیگار چه فكر می كنند. تجربیات و احساسات آنها شما را شوكه خواهد نمود.

- از همسرتان بخواهید جریمه ای را در نظر بگیرد تا اگر باردیگر سراغ سیگار رفتید مجبور باشید پول زیادی به ایشان بپردازید، تقلب هم نكنید!

- یك اپلیكیشن مناسب ترك سیگار روی گوشی تان نصب كنید تا كمكتان كند.

- هر وقت احساس كردید خیلی دلتان سیگار می خواهد، دندان هایتان را مسواك بزنید و دهانتان را با آب سرد بشویید: می توانید یك لیوان شیر هم بنوشید. بسیاری از افراد پس از انجام این كارها دیگر هوس سیگار كشیدن نمی كنند.

- از تمام دوروبری هایتان كه سیگار می كشند بخواهید دست كم تا دو ماه پیش شما سیگار نكشند و اگر شما از آنها سیگار خواستید حتما درخواستتان را رد كنند.

- هر بار كه هوس سیگار كردید آدامس بادكنكی بجوید، این كار مغزتان را مشغول می كند.

- و اما یك ترفند مؤثر اما عجیب و غریب دیگر: هر وقت دلتان خواست سیگار بكشید یك چیز بد بو و حال به هم زن را بو بكشید! اگر مرتباً این كار را انجام دهید خیلی زود، تمایلتان به سیگار همراه با نفرت و حسی ناخوشایند خواهد بود!

- هیپنوتیزم، طب سوزنی و روان درمانی را امتحان كنید: بعضی از افراد می توانند با كمك كارشناسان، اعتیاد به نیكوتین را واقعاً كنار بگذارند.

- اگر از فكر اینكه دیگر هیچگاه سیگار نكشید می ترسید، هدف های كوچكی تعیین كنید كه بتوانید به آنها برسید: مثلاً نخستین هدفتان می تواند این باشد كه به مدت ۲ تا ۳ ساعت سیگار نكشید، سپس ۱۲ ساعت و.... سپس با دوستانتان به یك كافی شاپ بروید و حتی یك سیگار هم نكشید. خواهید دید كه یك ماه بدون نیكوتین سركرده اید بدون اینكه متوجه شوید!

از ورزش چگونه برای ترك سیگار كمك بگیرید؟

به غیر از تلاش ها و ترفندهایی كه برای ترك سیگار به كار می برید، یك ابزار مفید دیگر هم وجود دارد كه اغلب نادیده گرفته می شود: ورزش منظم.

خوبی و زیبایی ورزش در این است كه كمكتان می كند هم با جنبه های جسمی اعتیاد به نیكوتین مبارزه كنید و هم با جنبه های روحی و روانی آن. ورزش كردن جلوی افزایش وزن را می گیرد ازاین رو میلتان به سیگار هم كمتر می شود.

مطالعات نشان داده اند حتی ورزش در حد متوسط هم می تواند هوس سیگار را بكاهد، مخصوصاً ورزش هوازی. علایم ترك سیگار و همینطور تمایل به سیگار، حین ورزش و تا ۵۰ دقیقه پس از آن، كاسته می شود.

ورزش كردن، فكر و حواستان را از سیگار كشیدن پرت می كند و حالتان را خوب می كند. ورزش كمكتان می كند با استرستان بهتر كنار بیایید و احساس انرژی بیشتری كنید. زمانی را برای ورزش كردن انتخاب كنید كه با شرایط شما متناسب باشد و بتوانید تقریباً هر روز در همین زمان ورزش كنید.

بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه با شدت متوسط ورزش و تمرین كنید و ورزش برایتان یك اولویت باشد. فعالیت هایی را انتخاب كنید كه دوستشان دارید و به شما اعتمادبه نفس می دهند. اگر در یك كلاس ورزشی یا باشگاه ثبت نام نمایید احتمال اینكه به برنامه ی ورزشی تان پایبند بمانید بیشتر خواهد بود.

پیاده روی یكی از طریق های خوب فعالیت بدنی است. پس از ناهار یا پس از شام پیاده روی كنید و چه بهتر كه یك همراه هم داشته باشید، البته كسی را انتخاب كنید كه سیگاری نباشد! تدریجاً سرعت و مسافت را افزایش دهید.

دوچرخه سواری، شنا و یوگا هم ورزش های مفیدی هستند كه در كوشش برای ترك سیگار كمكتان می كنند.

در نهایت این كه:

اگر شما هم تجربه ای دارید كه می تواند برای دیگران هم مفید باشد لطفاً آنرا با ما به اشتراك بگذارید، شاید تجربه ی شما زندگی یك نفر دیگر را هم نجات بدهد.
۲۳۵۲۳۵

1398/03/28
14:01:25
5.0 / 5
3709
تگهای خبر: آب , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
کونفه