در نشست پردیس های خیال چه گذشت؟

در نشست پردیس های خیال چه گذشت؟

کونفه: به گزارش کونفه، فیلم مستند «پردیس های خیال» به کارگردانی هادی آفریده در چارچوب برنامه «فیلمواره چشم هفتم در میراث» که با همکاری موزه سینما و ایکوم (شورای بین المللی موزه ها) هرماه برگزار می شود، به نمایش درآمد و بعد از آن هادی آفریده به عرضه توضیحاتی در مورد این فیلم پرداخت و با مخاطبان موزه سینما به گفتگو نشست.


به گزارش کونفه به نقل از روابط عمومی موزه سینما، هادی آفریده در پاسخ به پرسش مرجان حاجی رحیمی کارشناس میراث فرهنگی در رابطه با روند ساخت مستند «پردیس های خیال» اظهار داشت: طرح اولیه این فیلم در سال ۱۳۹۴ نوشته شد و فیلمبرداری آن هم از تابستان ۱۳۹۵ شروع شد. آن زمان دوران جالبی برای من بود چونکه روزی که از تهران به همراه گروه فیلمبرداری خارج شدم به صورت پیوسته تا دو ماه در بیابان بودیم چونکه فکر می کردیم این تداوم زمانی می تواند به ما کمک نماید و مفهوم باغ ایرانی را به ما نزدیک کند.
وی افزود: زمانیکه در کویر هستید و وارد این باغ ها می شوید، می توانید این باغ ها را درک کنید.
آفریده با اعلان اینکه پیش از این فیلم اثری در رابطه با تخریب باغ های دویست ساله تهران ساخته بود، اضافه کرد: عبدالله انوار پژوهش های بسیار خوبی در رابطه با باغ های تهران انجام داده بود. در هنگام پژوهش در زمینه باغ ایرانی اطلاعات زیادی به دست آوردم و از جایی احساس کردم مقدار داده ها بسیار زیاد شده است و درنتیجه به ایده این پروژه رسیدم.
این مستندساز اضافه کرد: یک سال پس از ساخت «پردیس های خیال» قنات ایرانی در یونسکو ثبت جهانی شد و از دل این پروژه، فیلم در ارتباط با قنات ایرانی شکل گرفت. آن فیلم یک مجموعه پنج قسمتی شد که به زبان عامیانه مجموعه قنات ایرانی را توضیح می داد و یک مستند کوتاه مستقل به نام «کاریز قصه آب» که چکیده ۲۵۰ دقیقه مستند بلند بود، از آن استخراج شد.
آفریده با اعلان اینکه ناصر مشهدی زاده مدتی مسئول پرونده ثبت جهانی باغ های ایرانی در یونسکو بود، اضافه کرد: بنابراین اطلاعات زیادی در این خصوص داشت. و دو باغ ایرانی ساخت که یکی در بافق و دیگری در جنوب کشور واقع شده است. در یزد هم افرادی در قسمت خصوصی این کار را انجام داده اند، اما همچنان گستردگی تخریب در حوزه میراث فرهنگی وسعت زیادی دارد.
کارگردان مستند «زیر درختان کاج» اشاره کرد: سال ۱۳۹۰ فیلم «چنارستان» را در رابطه با خیابان ولیعصر در طول یک قرن ساختم که ۶۰۰۰ چنار در آن وجود داشت. اما حالا تعداد درختان بسیار کمتر شده است. البته در دوره ای که آقای حناچی شهردار تهران بودند، تعدادی درخت کاشته شد. دو سال قبل هم قبل از چهارراه پارک وی ۴۰ درخت چنار بالای صد سال قطع شد و کسی هم پیگیر این مساله نبود. در قسمت های دیگری از این خیابان هم این اتفاق رخ داده است.
آفریده افزود: پنج سال پیش که درحال کار بر روی مجموعه «قنات ایرانی» بودم متوجه شدم در مناطقی مانند یزد و کرمان اگر شبکه پیچیده قنات ها از دست بروند، مهاجرت های گسترده ای خواهیم داشت. در یک پژوهش که بر روی خاک انجام شده بود مشخص شد بعد از تهران و دشت قزوین، استان مازندران بیشترین فرونشست زمین را پیدا کرده است.
این مستند ساز در رابطه با دلیل نپرداختن به باغ های سایر نقاط کشور در فیلم «پردیس های خیال» اظهار داشت: دلیل غیبت سایر باغ های شاخص این بود که تمرکز ما بیشتر بر باغ های مناطق کویری کشور بود. در مازندران، گیلان و آذربایجان باغ های زیبایی وجود دارد. هدفم این بود که پروژه باغ های ایرانی و قنات ها با وجود همه سختی ها حتما در تلویزیون ساخته شود، چونکه هنوز تنها راهی که می شود مستند را به مردم عرضه نمود تلویزیون است و سینما تک ها و برنامه های اینچنینی تنها مخاطبان ویژه دارند.
وی در رابطه با موزه سینما و عمارت باغ فردوس هم اظهار داشت: این عمارت یک باغ ایرانی بوده و در دوران پهلوی مدرسه شاپور تجریش در اینجا بنیان گذاشته شد و در اواخر دوران پهلوی دوم هم کتابخانه ای ایجاد می شود و جلوی جوی آب را می گیرد که در سال ۸۶ آن بنا تخریب می شود. بزرگترین بخش باغ محلی است که امروز فیلمخانه ملی در آنجا قرار دارد. خانه های اطراف باغ فردوس تا چند سال قبل سند نداشتند و بخشی از باغ فردوس به حساب می آمدند. در فیلم «باغ های گمشده» به صورتی مفصل به عمارت باغ فردوس پرداخته ام.



1402/12/15
08:05:36
5.0 / 5
196
تگهای خبر: آب , زبان , طب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
کونفه