کمبود این ویتامین ها یکی از عامل بی خوابی است

کمبود این ویتامین ها یکی از عامل بی خوابی است

به گزارش کونفه ایسنا نوشت: نوع رژیم غذایی همانطور که بر وزن، طول عمر و خطر مبتلا شدن به بیماریهای مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و اختلالات متابولیک تأثیر دارد می تواند بر تشدید بی خوابی هم تأثیر داشته باشد.


کارشناسان سلامت تاکید دارند که کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها می تواند موجب بروز مشکل بی خوابی شود. در ادامه به نقل از نشریه آنلاین "تایمز نو نیوز"، به تاثیر کمبود برخی ویتامین ها در بروز این مشکل اشاره شده است: ویتامین C: ویتامین C که به وفور در مرکبات یافت می شود، سرشار از آنتی اکسیدان است که به سبب تاثیر مثبت بر مقابله با التهاب، تقویت سیستم ایمنی، استخوان و دندان ها شناخته شده است. همین طور تاثیر دیگر این ویتامین کنترل بهتر عارضه آپنه خواب است. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت مشخص شد مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C به همراه ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین E سبب می شود احتمال بروز آپنه خواب کمتر اتفاق افتد. پرتقال، انواع توت ها، فلفل، کلم بروکلی و لیمو همچون مواد خوراکی حاوی این ویتامین هستند. ویتامین B۶: بدن برای خواب سالم به ملاتونین و سروتونین نیاز دارد. اگر فردی گرفتار کمبود ویتامین B۶ باشد، بدن نمی تواند هورمون های خواب را به درستی تولید نماید و در نتیجه موجب بیخوابی می شود. برای غلبه بر کمبود ویتامین B۶ میتوان خوراکی هایی مانند موز، بادام زمینی، جو دوسر، گوشت مرغ، ماهی و بوقلمون را در رژیم غذایی گنجاند. ویتامین E: کارشناسان همیشه بر اهمیت ویتامین E برای حفظ سلامت پوست و مو تاکید می کنند. با این وجود، به ندرت بر تاثیر این ماده مغذی بر الگوی خواب تاکید می شود. علاوه بر این، این ماده مغذی به جلوگیری از تحلیل رفتن حافظه در رابطه با کم خوابی کمک و از زوال شناختی در دراز مدت جلوگیری می کند. خوراکی هایی مانند بادام، روغن آفتابگردان و دانه ها، کدو تنبل، اسفناج و فلفل دلمه ای قرمز از خوراکیهای سرشار از این ویتامین هستند. ویتامین D: ویتامین D بعنوان ماده مغذی شناخته می شود که به استواری استخوان ها کمک می نماید، اما خیلی از این مساله آگاهی ندارند که چگونه این ویتامین می تواند به بهبود خلق و خو و جلوگیری از التهاب کمک نماید. به علاوه تحقیقاتی انجام گرفته که نشان میدهد چگونه این ماده مغذی می تواند به الگوهای خواب کمک نماید. طبق نتایج یک پژوهش، کمبود ویتامین D با کاهش طول مدت خواب مرتبط می باشد. کمبود این ماده مغذی را می توان بطور طبیعی با قرار گرفتن در معرض آفتاب، مصرف قارچ، ماهی سالمون، ساردین، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده جبران کرد. ۴۷۲۳۳


منبع:

1400/09/18
11:57:53
5.0 / 5
405
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
کونفه