خشم، هیجان مفید و ضروری برای بدن است ولی کنترل شده

خشم، هیجان مفید و ضروری برای بدن است ولی کنترل شده

ایسنا نوشت: یک روانشناس از هیجان خشم بعنوان یک هیجان ضروری و مفید برای بدن یاد کرد و اضافه کرد: آنچه مهم می باشد این است که بتوانیم این هیجان را به خوبی و درستی به طرف مقابل منتقل نماییم.


دکتر زهرا سادات مهدیون به مناسبت روز جهانی بدون خشونت (۱۸ دسامبر-۲۷ آذر) از خشم بعنوان یک هیجان که وجود آن برای سلامت افراد الزامی است یاد و اظهار نمود: خشم هم مانند سایر هیجان ها همچون غم و شادی و ترس و... برای انسان الزامی است و نباید به آن بعنوان یک چیز منفی نگاه شود. وی بروز خشم را هم یک لزوم دانست و اضافه کرد: وقتی افراد در موقعیت خشم برانگیز قرار می گیرند باید این خشم خویش را بروز داده و به اصطلاح در درون خود نریزند. عدم بروز خشم می تواند افراد را بیمار کند مهدیون اظهار داشت: اگر برخی افراد دائما با مسائل و موقعیت های خشم برانگیز مواجه شوند و این عصبانت و خشم را بروز نداده و به شکلی انتقال ندهند، نتایج منفی روانی بدی برای آنها به دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد: حتی این عدم بروز خشم در بلندمدت می تواند بر روی سلامت جسمانی اثرگذار بوده و باعث تضعیف سیسم ایمنی بدن و افزایش احتمال مبتلا شدن به بیماری های عفونی شود. وی تصریح کرد: آنچه این میان مهم می باشد نحوه بروز و انتقال حس خشم است که افراد باید در زمینه آن مهارت کسب کرده که به بهترین شکل خشم خویش را بروز داده و حس خویش را منتقل کنند. وی ادامه داد: هیچگاه نباید اجازه داد که هیجان خدادادی مانند خشم که وجود آن الزامی است، به خشونت و پرخاشگری منجر شود. وی در مورد لزوم کنترل و ابراز درست خشم اظهار داشت: اگر نتوانیم هیجان خشم را به درستی بروز دهیم، این هیجان مفید، می تواند تبدیل به خشونت و پرخاشگری شده، بطوری که حتی به خود فرد هم آسیب بزند. مهدیون اظهار داشت: از طرفی باید به خاطر داشت که خشم می تواند زنجیره خشم درست کند و به دنبال خشمگین شدن افراد، خشم های دیگر از مسائل و افراد دیگر هم ایجاد می شود و باید بتوانیم آنرا به خوبی و درستی کنترل نماییم. وی تصریح کرد: همینطور در خشم قدرت فهم و تعقل به شدت کاسته می شود و همین مساله می تواند مخاطراتی به دنبال داشته باشد، همچون این که نوعی زورگویی بوجود آمده و به روابط فرد با دیگران صدمه جدی بزند. چگونه خشم خویش را کنترل کنیم؟ مهدیون در تشریح راهکارهای کنترل خشم اظهار داشت: کنترل خشم و بروز مناسب آن یک مهارت است که تمام افراد باید آنرا یاد گرفته و تمرین کنند. وی ادامه داد: هیجان و حس خشم باید به درستی منتقل شود تا ضمن بروز آن مشکلی برای روابط فرد با دیگران ایجاد نشود. این روانشناس اظهار داشت: افراد تا حدامکان باید تمرین کنند که در موقعیت خشم از بلند صحبت کردن و استفاده از کلمات نامناسب اجتناب کنند، چون که این موارد امکان دارد بعدا پشیمانی به بار آورده و به روابط آنها صدمه بزند مهدیون اظهار داشت: در هنگام خشم سفارش می شود افراد تا حد امکان نفس عمیق کشیده، آب خنک بنوشد و همانطور که در بسیاری روایات دینی هم تاکید شده محلی که در آن گرفتار هیجان خشم شده اند را ترک کنند و ترجیحا به یک مکان ساکت و آرام بروند. مهدیون اظهار داشت: برخی افراد با دعا به آرامش رسیده و برخی با ورزش، بنابراین سفارش می شود در زمان خشم بسته به علاقه فرد این کارها صورت گیرد. به طور مثال یک فرد که با دعا به آرامش می رسد وضو گرفته و در گوشه ای مشغول دعا شود تا وقتی که آرام می شود. وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مناسبت در هنگام هیجان خشم نوشتن است، نوشتن سبب می شود افراد آن هیجان خشم را روی کاغذ منتقل کنند. مهدیون تصریح کرد: سفارش می شود روی کاغذ نکاتی که قرار بوده به طرف مقابل گفته شود پررنگ تر نوشته شود و فرد بعدا متوجه خواهد شد که قرار بوده این حرف ها روی روح و جان فرد مقابل بنشیند و شاید بعدا جبران آن حرف ها امکان پذیر نباشد. این روانشناس خاطرنشان کرد: از طرفی سفارش می شود افراد با یک دوست خوب در هنگام خشم حرف بزنند و مشکلات خویش را برای آنها بازگو کنند که این امر می تواند از بار خشم آنها بکاهد. مهدیون اظهار داشت: راهکار دیگر این است که افراد اگر دوستی در کنار خود نداشتند، وسیله ای را مقابل خود گذاشته و حرف های خویش را به آن وسیله بزنند تا کمی از بار هیجان خشم آنها کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: راهکار دیگر در این حوزه استفاده از تکنیک دم و بازدم است که می تواند بسیار به آرامش افراد کمک نماید. مهدیون اظهار داشت: یکی دیگر از تکنیک ها در این حوزه تکنیک "ترازوی سود و زیان" است، در این راهکار فرد برای خودش مشخص می کند که اگر خشمگین شود چه منفعتی و یا زیانی دارد و اگر سکوت کرده و آرامش داشته باشد به چه سودی می رسد. این روانشناس تصریح کرد: بهرحال تکنیک های مختلفی در این حوزه وجود دارد و هر فرد می تواند بسته به هر تکنیکی که برای کنترل و بروز مناسب خشم به آن علاقه دارد، آنرا تمرین کرده تا در دراز مدت و در موقعیت های خشم برانگیز به سادگی بتواند آنرا اجرایی کند. مهدیون اظهار داشت: خشم خوب است، اما به شرط آنکه نمود و بروز رفتاری پیدا نکرده و به پرخاشگری منجر نشود و تنها بتواند با راهکار مناسب انتقال داده شود، بنابراین سفارش می شود افراد راهکارهای مناسب این حس را فراگرفته و آنرا تمرین کنند. ۲۳۵۲۳۱

1400/09/27
11:28:53
5.0 / 5
326
تگهای خبر: آب , بیمار , بیماری , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
کونفه