چیزهای جدیدی كه از كرونا می دانیم از واكنش به گرما تا سكته قلبی

كونفه: دانشمندان همچنان در حال كشف خاصیت های كروناویروس هستند.

نیو صدر: ۵ ماه از ظهور ویروسی به نام كروناویروس در ووهان چین گذشته؛ این ویروس در سرتاسر دنیا پخش شده است، میلیون ها نفر را بیمار كرده و جان صدها هزار نفر را گرفته است.
اما كروناویروس، اسم ناشناخته ای برای دانشمندان نبود، این ویروس ده ها سال است كه مشكلات مختلفی برای انسان ایجاد كرده است؛ از سرماخوردگی های عادی تا شیوع دو نوع مرگبارتر آن به نام سارس و مرس. اما این نوع جدید ویروس معروف به كووید-۱۹ از همه انواع كروناویروس ها خطرناك تر است و دنیا را به تعطیلی كشانده است.
در واقع كروناویروس جدید، خاصیت هایی دارد كه آنرا نسبت به موارد قبلی خطرناك تر می كند، خاصیت هایی كه بطور روزانه در مطالعاتی جدید، مواردی جدیدی از آن كشف می شوند. حتی در بعضی موارد پژوهشگران هنوز پاسخ قطعی و یكسانی برای برخی سوال ها پیدا نكردند.
در اینجا بعضی از یافته های ۵ ماه اخیر دانشمندان درباره كروناویروس را مطالعه كنید. این ها موارد تایید شده در آخرین مقالات هستند و ممكنست مطالعات بعدی به رد و یا تغییر آنها بپردازند.

مورچه خوار عامل انتقال كرونا ویروس؟ تجدید نظر كنید
در ابتدای شیوع كروناویروس، شایعات مختلفی در فضای منتشر گردید كه سوپ خفاش منشاء اصلی كروناویروس است، بعد مطالعات مختلفی این مساله را رد كردند و اعلام گردید كه كروناویروس از مورچه خوار وارد بدن انسان شده است. اما شاید بهتر باشد باردیگر درباره این مساله تجدید نظر نماییم.
شباهت ژنتیكی این ویروس به ویروس های مشاهده شده در بدن خفاش و مورچه خوار سبب شده است تا دانشمندان تصور كنند، این دو ویروس موجود در بدن دو حیوان پیش از ورود به بدن انسان با یك دیگر تبادل ژنی داشتند. در واقع برخلاف ویروس موجود در خفاش ها، ویروس موجود در مورچه خوار دارای خاصیت كه منجر به انتقالش به بدن انسان شود، نیست.
اگرچه این حیوانات بطور مستقیم در ورود ویروس به بدن انسان تاثیر نداشتند، اما باید به خوبی از آنها مراقبت شود تا ویروس موجود در آنها وارد بدن انسان نشود. این حیوان بیش از دیگر پستانداران به شكل غیرقانونی قاچاق و از آن هم بعنوان غذا و هم بعنوان مواد دارویی استفاده می شود.

هیچ مدركی در خصوص ساخت كروناویروس در آزمایشگاه وجود ندارد
همچنین مطالعه ای كه اخیرا توسط بخش پزشكی مجله نیچر انتشار یافت، نشان میدهد كه كروناویروس هیچ منشاء آزمایشگاهی ندارد. در واقع نتایج این تحقیق نشان داده اند كه كروناویروس خاصیت هایی خاص دارد كه انسان ها تابحال شناختی از آن نداشتند و بنا بر این نمی توانند در آزمایشگاه آنرا ساخته باشند.
كریستین اندرسن، محقق اصلی این مطالعه در این رابطه می گوید: «من به همراه تیمی از زیست شناس های تكاملی و ویروس شناس ها از ده ها كشور به دنبال مدركی برای تایید انسان ساخت بودن این ویروس گشتیم. به خودمان گفتیم بیایید این نظریه را بعنوان یك فرضیه جدی در نظر بگیریم.»
برای پاسخ به این پرسش این گروه از دانشمندان به مطالعه ژنتیكی ویروس پرداختند و پس از مدت كوتاهی پاسخ را پیدا كردند.
اندرسن در این رابطه می گوید: «یك شبه واضح شد كه ویروس انسان ساخت نیست، هركسی كه بخواهد ویروس جدیدی بسازد باید از ویروس های موجود در طبیعت الهام بگیرد، اما این ویروس خاصیت هایی دارد كه با ویروس های شناخته شده قبلی تفاوت های زیادی دارد.»

زیاد به هوای گرم امیدوار نباشید
از ابتدای شیوع كروناویروس بسیاری به گرمای تابستان برای اتمام این پاندمی امیدوار شدند و حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا هم اعلام نمود كه افزایش دما جلوی شیوع ویروس را می گیرد.
اما در این مدت مطالعات مختلفی منتشر شدند كه این مساله را رد می كنند. در قسمتی از گزارشی كه یك ماه پیش توسط آكادمی علوم، مهندسی و پزشكی ایالات متحده آمریكا انتشار یافت، آمده است: «در حالی كه خاصیت های زیادی از ویروس ناشناخته هستند، اما احیانا گرمای تابستان به شكل شدیدی جلوی شیوع ویروس را نمی گیرد.»

مطالعه كه در نشریه لنست هم منتشر گردید نشان میدهد كه افزایش دما سرعت شیوع كروناویروس را می كاهد، اما برای این اتفاق دما باید تا حد زیادی افزایش پیدا كند و به نزدیك ۶۰درجه برسد، موضوعی كه حدودا نا ممكن است.
البته بیشتر دانشمندان بر این باور هستند كه برای پاسخ به این معما باید شاخصهای زیادی در نظر گرفته شود كه در آزمایشگاه ها امكان پذیر نیست، پس بهتر است تا تابستان صبر كنید و منتظر تاثیر گرما روی شیوع ویروس باشید.

امكان ایجاد مشكلات قلبی
با افزایش اطلاعات مربوط به بیماران مبتلا به كروناویروس، متخصصان بیشتری در حال باور به این مساله هستند كه این بیماری روی قلب بیماران تاثیر می گذارد. تحقیقی كه همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارد، نشان داده كه از هر پنج بیمار، قلب یك نفر به سبب مبتلاشدن به كروناویروس لطمه دیده است و حتی این مساله در بعضی موارد منجر به مرگ این افراد شده است.
اگر این مساله اثبات شود، اساسا پزشكان و بیمارستان ها برای درمان بیماران مبتلا به كروناویروس باید از روش های دیگری هم استفاده كنند.
اورلیخ جرد، مدیر بخش قلب مركز بهداشتی منتفیور در نیویورك در این رابطه می گوید: «پاسخ به این پرسش بسیار مهم است؛ آیا ویروس روی قلب بیماران تاثیر می گذارد و آیا می توانیم آنرا درمان كنیم؟ پاسخ این سوال شاید جان افراد زیادی را نجات بدهد.»

۲۳۵۲۳۷