معاون برنامه ریزی وزارت بهداشت؛

پیاده سازی كامل نظام ارجاع دشوار است

پیاده سازی كامل نظام ارجاع دشوار است

به گزارش كونفه معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، اظهار داشت: پرونده الكترونیك سلامت، نظام ارجاع و پزشك خانواده، تنها راه برون رفت از خیلی از مشكلات حوزه سلامت است.


به گزارش كونفه به نقل از مهر، علی اكبر حقدوست، گفت: به رغم اینكه بیشتر از یكی دو دهه از تصویب قانونی پرونده الكترونیك سلامت، نظام ارجاع و پزشكی خانواده در كشور گذشته است و با عنایت به همت بالای وزرای بهداشت سابق و تیم آنها اما پیچیدگی این موارد به حدی است كه هنوز به نتیجه نرسیده ایم و هنوز هم فرآیند پیاده سازی این برنامه ها در حال پیاده شدن است. وی اشاره كرد: پیچیدگی، تاخیر و محدودیت های اجرای نظام ارجاع، پرونده الكترونیك سلامت و پزشكی خانواده، منحصر به ایران نیست و اگر شكل گیری نظام ارجاع و پرونده الكترونیكی در كشورهای در حال توسعه را مرور نماییم، در می یابیم كه پیاده سازی آنها، به زمان زیادی نیاز دارد اما اتفاقاتی كه در زمینه پرونده الكترونیك سلامت در یك سال اخیر رخ داده، نقطه عطفی در تاریخ فعالیت های وزارت بهداشت بوده است البته نباید زحمات مدیران و وزرای بهداشت سابق را فراموش نماییم چون زمینه ها را فراهم نموده بودند تا بتوانیم مسیر را با سرعت دنبال نماییم. معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت تصریح كرد: فراهم كردن زیرساخت های فنی، تولید شبكه های مورد نیاز، فراهم كردن دیتا سنترهایی كه بتواند داده های انبوه و پرحجم را در خودش ذخیره كند، قطعات مختلفی مانند سیستم های اطلاعات بیمارستانی كه بالغ بر ۵۰ سیستم اطلاعات بیمارستانی در كشور وجود دارد و در پرونده های الكترونیك باید با هم تعامل داشته باشند، اتصال پرونده الكترونیك در سطح یك به سطح دو و كلینیك های ویژه و ورود مراكز درمانی بخش خصوصی به پروسه پرونده الكترونیك سلامت و انجام ده ها پایلوت در سطح كشور بخشی از اقدامات وزارت بهداشت در زمینه اجرای پرونده الكترونیك سلامت در كشور است. حقدوست افزود: از ۲۷ اسفند پارسال تا كنون، هر كسی در هر كجای ایران به هر مركز بهداشتی رجوع كند به محض دریافت خدمات، به او پیامكی ارسال می گردد كه در این تاریخ از این فرد، خدمات دریافت كرده اید و آیا رضایتمندی دارید یا خیر؟ همه مردم می توانند این فرآیند را امتحان كنند و فردا به یك مركز بهداشت رجوع كنند و ببینیند كه آیا این اتفاق رخ می دهد یا خیر. وقتی این پیامك به این وسعت ارسال می شود، به این معنا است كه پرونده الكترونیك سلامت وجود دارد. وی با اشاره به آغاز نسخه نویسی الكترونیكی توسط بخش خصوصی در كشور، تصریح كرد: در بعضی از استان های كشور، سطوح یك و دو خدمات به همدیگر متصل شده است و این اقدامات، بر مبنای نقشه راه در حال انجام می باشد و خوشبختانه با همت مسئولان سابق وزارت بهداشت و تشدید این فعالیت ها در این دوره سبب شده كه بتوانیم ادعا نماییم كه نسخه های اولیه پرونده الكترونیك سلامت، عملیاتی شده و از فاز مطالعاتی و پایلوت، خارج شده است و در این بستر، نظام ارجاع هم شكل گرفته است. معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت پیاده سازی كامل نظام ارجاع را دشوار دانست و اظهار داشت: با محدودیت هایی كه در دسترسی به پزشكان متخصص تولید می شود، مردم از تولید یك نظام ارجاع بسته راضی نخواهند بود و پزشكان متخصص كه بیشتر از دو سوم ویزیت های سرپایی را انجام می دهند هم از تولید این نظام رضایتمندی نخواهند داشت و اگر قرار باشد اتفاقی در نظام ارجاع رخ دهد، یك شبه قابل انجام نیست و باید گام به گام و تفاهم همه صورت گیرد. حقدوست اشاره كرد: استفاده از بستر الكترونیك در حوزه سلامت، توانسته صرفه جویی های زیادی برای نظام سلامت تولید كند و پرونده الكترونیك سلامت بعنوان نمونه برای بیماران مبتلا به سرطان برای دریافت خدمات مورد نیاز در هر نقطه ای از ایران، امكاناتی را فراهم آورده است چون خدمات دریافتی بیماران، در پرونده الكترونیك سلامت ثبت می گردد و از عرضه برخی خدمات و داروهای غیرضرور، جلوگیری و راهنماهای بالینی هم در این بستر پیاده سازی می گردد. وی اشاره كرد: هیچ ادعایی نداریم كه وضعیت پرونده الكترونیك سلامت در كشور بسیار مطلوب است و به مشكلات موجود، واقف و البته مدعی هستیم كه سرعت پیشرفت در اجرای این برنامه، بسیار بالاتر از زمان های گذشته بوده و اگر با همین سرعت پیش برویم، بزودی می توانیم ادعا نماییم كه توقعات قانونی را پاسخ داده ایم. معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره به وجود جدول زمان بندی برای اجرای پرونده الكترونیك سلامت در كشور، تصریح كرد: تا آخر سال ۹۹ حدودا تمام تكالیف قانونی كه بر عهده وزارت بهداشت بوده، پاسخ داده می شود و بر مبنای نقشه راه، برای هر ماه به دقت مشخص است كه چه اقداماتی باید صورت گیرد. حقدوست ضمن تاكید بر اهمیت تجمیع داده های سلامت به منظور تصمیم گیری و سیاستگذاری، اظهار داشت: خوشبختانه تلفیق بانك های داده ای در حوزه سلامت به نحو مطلوبی شكل گرفته به نحوی كه خیلی از داشبورت های الكترونیك در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت قابل مشاهده می باشد و بازدید كنندگان متعددی از وزرا، نمایندگان مجلس و همكاران سازمان برنامه و بودجه هم از این رصدخانه و داشبوردهای الكترونیك بازدید كرده اند و خروجی این داشبوردها به صورت مستقیم در تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار می گیرد ازاین رو نتیجه نهایی پرونده الكترونیك سلامت، غیر از اصلاح خدمات، باید در اصلاح مدیریت حوزه سلامت هم كارایی داشته باشد. معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه سندهای زیادی در وزارت بهداشت از داده های الكترونیك استفاده می نمایند، اضافه كرد: برای داده ها و اطلاعات مورد نیاز سند های درمان كشور، پیشگیری و كنترل بیماری های غیرواگیر و برآورد نیروی انسانی در افق ۱۴۰۴ و خیلی از سندها و برنامه های وزارت بهداشت از بستر الكترونیكی كه فراهم شده، استفاده می گردد./۲۰۶

1397/10/16
14:27:33
5.0 / 5
4423
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
کونفه